Några av de föreslagna förändringarna som Europeiska unionens råd föreslår för MiFID 2-direktivet har att göra med minskade rapporteringskrav för kapitalförvaltare och deras kunder samt obligatorisk information om avgifter och provisioner.
I förra veckan skrev vi om att rådet i ett så kallat "working paper" föreslår att kraven för köp av icke-komplexa obligationer bör lättas eftersom konsumentskyddsfrågan inte är lika stor där.
Ytterligare några av punkterna som rådet vill ändra är de obligatoriska rapporterna som förvaltare måste skicka till sina kunder, antingen periodvis eller baserat på vissa mer kortsiktiga händelser.
Rådet skriver att varken förvaltarna eller kunderna finner rapporterna nödvändiga. Särskilt onödiga har de varit i extremt volatila marknadslägen eftersom de då måste tas fram väldigt frekvent. Professionella kunder brukar då antingen strunta i att läsa rapporterna eller fatta väldigt kortsiktiga beslut i stället för att fortsätta med en mer långsiktig strategi.
Dessa rapporter bör därför tas bort men möjlighet kan fortfarande finnas för vissa att välja att ta del av dem, skriver rådet.
När det kommer till information om avgifter så menar rådet att det inte behövs standardiserade uppgifter om arvoden och provisioner. I alla fall inte för professionella kunder, som får sådana uppgifter direkt från den de köper investeringsprodukter av när avtalet tecknas.
I dessa fall är uppgifterna redan skräddarsydda för kunderna och ofta mycket mer detaljerade. Rådet tycker alltså att kraven på standardiserad kostnadsinformation ska lättas, förutom när det kommer till renodlad rådgivning eller förvaltning av större mandat.
För bättre kommunikation mellan kapitalförvaltare och deras kunder anser kommissionen också att investeringsinformation och alla dokument framöver ska levereras digitalt som första alternativ. Privatkunder ska dock få möjligheten att välja pappersbaserade dokument om de önskar.