Storebrandkoncernen inklusive SPP vill bidra med minskade utsläpp i alla delar av verksamheten och inleder nu en satsning där leverantörer av varor och tjänster som köps in uppmanas att rapportera om egna klimatutsläpp. Leverantörerna uppmanas också att vara klimatneutrala inom fem år.
Den nya policyn omfattar inköp på 2,6 miljarder norska kronor. Eftersom Storebrandkoncernen har ett mål att vara klimatneutral före 2025 inleds samarbetet med leverantörerna omedelbart.
"Vi uppmuntrar nu leverantörer att få översikt över sina egna utsläpp och lägga en konkret plan för att reducera dem. Konkret kommer vi bland annat att be om dokumentation av leverantörernas strategi för att minska sina klimatutsläpp", säger SPP:s vd Staffan Hansén i en kommentar.
Den norska koncernen inklusive SPP vill styra kapital mot bolag som ser både Parisavtalet och Agenda 2030 som viktiga för den framtida utvecklingen.
Den nya inköpspolicyn går bland annat ut på att uppmana leverantörerna att följa fyra steg:
Kartlägga verksamhetens klimatutsläpp
Sätta konkreta mål för att reducera sina klimatutsläpp
Reducera sina utsläpp i största möjliga mån genom egna tilltag
Kompensera för de utsläpp som inte kan undgås på kort sikt
"Vår förhoppning är att detta steg ska inspirera andra till att sätta tydliga klimatkrav på sina inköp", säger Hansén.