Vid en intern kontroll har Folksam upptäckt att ungefär en miljon kunders personuppgifter delats med digitala samarbetspartners. Vissa av uppgifterna bedöms vara känsliga.
Nu har delningen stoppats och Folksam anmäler händelsen till Datainspektionen.
"Vi förstår att det här kan väcka oro hos våra kunder och vi ser allvarligt på det som inträffat. Vi har omedelbart stoppat delningen av de här personuppgifterna och begärt att de raderas. Vårt syfte med detta har varit att analysera och att ge våra kunder anpassade erbjudanden, men tyvärr har vi inte gjort det på helt rätt sätt", säger Folksams chef för marknad och försäljning Jens Wikström.
De känsliga uppgifterna som delats är till exempel att en kund köpt en facklig försäkring eller gravidförsäkring samt andra uppgifter som personnummer. I nuläget finns inga uppgifter om att informationen har använts av tredje part på något otillbörligt sätt.
Bland företagen som tagit emot personuppgifter finns Facebook, Google, Microsoft, Linkedin och Adobe. Syftet har varit att analysera vad inloggade kunder och andra besökare sökt efter på Folksams hemsida, för att sedan kunna ge anpassade erbjudanden.
"Det här ska inte få hända och vi arbetar nu hårt för att det aldrig ska hända igen. Vi kartlägger vilka personuppgifter vi delar med våra samarbetspartner och hur vi delar dem. Vi arbetar parallellt med att säkerställa att vi har rutiner och uppdaterade avtal på plats", säger Jens Wikström.
Värt att notera i sammanhanget är att de nämnda amerikanska bolagen gick på en smäll i somras när EU-domstolen underkände skyddet för personuppgifter via det så kallade Privacy shield eftersom det bedömdes vara otillräckligt.