Försäkringsbranschens totala betyg är trots en nedgång godkänd jämfört med många andra branscher, visar den nya mätningen av Svenskt Kvalitetsindex.
Studien visar att pandemin påverkat kundupplevelsen i alla branscher. Årets resultat visar att försäkringsbranschen i stort klarat av att möta kundernas ändrade behov, trots en tid av stor osäkerhet. En viss nedgång i nöjdhet noteras dock jämfört med tidigare når, även om SKI menar att index 70,7 är ett fortsatt gott betyg till branschen.
"Pandemins påverkan på kundupplevelsen inom försäkringsbranschen handlar främst om ökande kundkrav på proaktivitet och information. Det är nu som branschen verkligen behöver leverera på just dessa områden och visa vad man går för", säger SKI:s vd Johan Parmler.
Samtidigt meddelar Parmler att området pensionsförsäkring noterar en ännu större oro inför framtiden och den ekonomiska effekten pandemin kan ha.
Inom tjänstepension har SKI noterat en nedgång vid årets mätning. Företagskunder har under tidigare års mätningar blivit mer nöjda eftersom de upplevt att försäkringsbolagens initiativförmåga förbättrats. Årets mätning visar dock på ett trendbrott.
"När det gäller initiativ och kontakt med företagskunderna så är omdömena generellt lägre och det gäller särskilt initiativtagande. Här har kunderna blivit vana vid en högre nivå än vad som tycks ha levererats i år, även om branschen fortfarande är bättre än många andra sektorer som vi mäter", säger Johan Parmler.