Pensionsmyndighetens uppgift är att underlätta för sparare och pensionärer att förstå pensionssystemet i sin helhet. Där har man delvis lyckats men det finns en punkt där man kanske kunde gjort mer, uppger Pensionsmyndighetens generaldirektör Daniel Barr i Nordisk försäkringstidskrift.
"Det är en uppgift som inte ska underskattas, eftersom pensionssystemet är så komplext. Delvis tycker jag vi har lyckats bra med vår information, framförallt med orangea kuvertet och webbplatsen minPension. Där jag tycker att vi kanske har misslyckats är att förklara konsekvenserna av den ökade medellivslängden och konsekvenserna av detta i form av behovet av höjda pensionsåldrarna. Det är något som vi kan se i våra undersökningar", säger han.
Han skriver också att Pensionsmyndigheten fortfarande kämpar med långa handläggningstider för bostadstilläggen, vilket beror på gamla IT-system. Myndigheten har haft en dialog med regeringen om handläggningstiderna och byggt ett nytt handläggarstöd. Nu räknar generaldirektören med att handläggningstiderna kommer ner på normala nivåer under första halvåret nästa år.
När det gäller pensionssystemets komplexitet och debatten om huruvida avsättningarna till pensionssystemet bör höjas till 18,5 procent så menar Barr att det absolut viktigaste är ytterligare höjningar av pensionsåldern för att pensionsnivåerna inte ska fortsätta sjunka.
En viss kritik riktar han också mot regeringens förståelse för hur lång tid vissa reformer tar att genomföra, även om han menar att samarbetet fungerat bra.
"De har inte alltid full förståelse för att de förändringar som vi behöver göra inom myndigheten för att ta hand de politiska reformerna tar tid. Då tänker jag framförallt på utveckling av våra IT-system och att en del av de gamla IT-systemen måste bytas ut", uppger Barr för NFT.
Läs hela texten här:
Läs mer