För två veckor sedan fick minPension kritik i en debattartikel i Sydsvenskan om att tjänsten saknar information om pensionskapitalets klimatpåverkan. Nu svarar man på kritiken genom vice vd Johan Hellman.
Viljan att redovisa hur pensionskapitalet är placerat ur en miljö- och hållbarhetssynpunkt finns hos minPension, men för att kunna göra det behöver uppdraget förändras. Hållbarhetsinformation ligger idag utanför uppdraget.
Möjligheterna att redovisa en översikt av hur pensionskapitalet är placerat ur en hållbarhetssynpunkt har också undersökts men det finns flera grundläggande praktiska problem att lösa gemensamt med de anslutna aktörerna först, skriver Hellman i svaret till det debattinlägg som nio företrädare för miljörörelsen skrev i Sydsvenskan.
När miljörörelsens inlägg publicerades för två veckor sedan uttrycktes bland annat en förvåning över att minPension inte har en funktion liknande den hos Pensionsmyndigheten, där en sparare sedan förra året kunnat filtrera fonder utifrån olika kriterier och till exempel utesluta fossila investeringar ur portföljen.
Tjänstepensionen bör synliggöras och flytt av pengar från en fond till annan måste bli lättare, enligt miljörörelsens företrädare, som här lägger stort ansvar på minPension.
"Ansvaret för att öka transparensen ligger till stor del på minPension, som finansieras till lika delar av staten och försäkringsbranschen. För att tjänstepensionen ska kunna bidra till klimatomställningen bör minPension göra all information om fondernas klimatpåverkan lättillgänglig via webbportalen", enligt artikeln.
Men det som först måste lösas med de anslutna aktörerna är bland annat standardisering, enhetlig klassificering och rapportering av informationen. Dessutom måste en taxonomi om hållbarhet komma.
"minPension följer utvecklingen inom hållbarhetsområdet noga och har ambitionen att i en nära framtid kunna erbjuda användarna möjlighet att se hur "hållbart" deras pensionspengar är placerade. Två saker krävs för att detta ska kunna bli verklighet. Det första är att en standardisering eller taxonomi om hållbarhet kommer på plats. Det andra är att teknisk funktionalitet finns etablerad på området. Först då blir det möjligt för oss på minPension.se att redovisa hela pensionen ur ett hållbarhetsperspektiv. Och ytterligare utöka servicen till våra användare", skriver Hellman i svaret, som även publicerats som genmäle i Sydsvenskan.
Han betonar dock att tjänsten sedan starten 2004 haft en stark tillströmning av användare och att den utvecklats när nya tekniska lösningar möjliggjort det. Efterfrågan för information är idag på en helt annan nivå än vad den var 2004 och i år har diskussioner om allt från pensionsålder till placeringar till hur mycket man kommer leva på som pensionär exploderat.
"Vi vågar påstå att vi ligger i framkant att hitta nya skärningspunkter för hur våra användare ska kunna använda pensionsinformationen på bästa sätt. Vi har därför stor förståelse för de synpunkter om hållbarhet kopplat till pensionen som nio debattörer presenterar i debattartikeln Tjänstepensionen ska inte behöva vara en klimatbov i Sydsvenskan den 8 november", skriver Hellman.