Statens tjänstepensionsverk lanserar tillsammans med Pensionsmyndigheten och Arbetsgivarverket en ny tjänst där statligt anställda snabbt kan se hur mycket pengar som betalas in till allmän- och tjänstepension varje månad.
Tjänsten heter "Kolla in pengarna till pensionen" och är resultatet av en gemensam satsning mellan de tre myndigheterna. Syftet är att öka medvetenheten om hela pensionen bland statligt anställda.
De tre myndigheterna fick i uppdrag att tillsammans ta fram tjänsten eftersom många personer upplever att de har dålig koll på pensionssystemets alla olika delar samt hur de fungerar.
"Vi såg ett starkt behov utifrån våra myndigheters uppdrag att tillsammans göra det vi kan för att öka medvetenheten. Det är viktigt att man i tid kan ta bra och medvetna beslut kring sin pension", säger SPV:s generaldirektör Maria Humla.
Pengar skapar intresse och därför siktade myndigheterna in sig på att ge statligt anställda en bra uppfattning om hur mycket pengar de får till sin allmänna pension och till sin tjänstepension. Tjänsten tar hänsyn till vilken avdelning i avtalet PA 16 den anställda tillhör och tittar också på hur en månadslön påverkar storleken på de olika delarna i pensionen.
Fyra myndigheter har hittills testat tjänsten och återkopplingen har varit positiv.
"Vi såg en markant ökning hos de fyra myndigheterna i mätningar vi gjorde. Medvetenheten om den egna pensionen ökade med 23 procent och många tog sig faktiskt vidare för att kolla upp mer om pensionen. Och det känns extra bra att statliga arbetsgivare tar ansvar för att ge medarbetarna en ökad medvetenhet i "pensionsdjungeln" som så många pratar om", säger Maria Humla.