I stort sett allt kapital som idag inte kan återköpas eller överföras ligger i pensionsförsäkringar. En i praktiken väl utbredd och fri återköpsrätt finns för kapitalförsäkringar, oavsett vilket år avtalen ingåtts, visar Finansinspektionens kartläggning av flytträtten som idag lämnades till finansdepartementet.
Som vi redan rapporterade tidigare idag så är 142 miljarder kronor idag fast i strax över 500 000 försäkringar där det saknas rätt till återköp eller överföring. Av dessa är 189 000 tecknade före den 1 januari 2000 och 316 000 mellan januari 2000 och den 30 juni 2007, enligt FI.
Hälften av företagen i Finansinspektionens kartläggning har dock uppgett att de redan har en generell rätt till överföring av pensionsförsäkringar. Det är framför allt ett fåtal försäkringsföretag som idag inte medger rätt till överföring, även om de har försäkringar tecknade före den 1 juli 2007 som kan överföras. Sammanlagt är cirka 74 procent av alla pensionsförsäkringar i kartläggningen hänförliga till dessa företag.
Av Finansinspektionens rapport att döma så blir inte effekten stor för övriga villkor i de försäkringar som idag inte kan flyttas, alltså det kvarvarande kollektivet. Det är visserligen flera företag som angett att avgifterna kan komma att höjas för att kompensera för en minskad lönsamhet. Det gäller framför allt de företag med stora bestånd tecknade före 2007. Samtidigt anger de att det i praktiken blir svårt att höja avgifterna på grund av den hårda konkurrensen i branschen.
Annat än att avgifterna kan höjas så verkar inte företagen se några andra konsekvenser för det kvarvarande kollektivet. Någon övervältring av kvarstående anskaffningskostnader anges inte av något av företagen i enkäten, vilket antas bero på att de kostnaderna nu är amorterade, enligt FI.
Där konsekvenser kan finnas är bland annat inom företagens försäkringstekniska avsättningar och kapitalkrav som följer av Solvens 2. Avsättningarna skulle öka på grund av en förväntad minskad lönsamhet för de försäkringar som idag inte kan flyttas. Därmed minskar kapitalbasen i motsvarande mån och samtidigt ökar det riskkänsliga kapitalkravet på grund av att fler försäkringar skulle ingå i beräkningen av kapitalkravet för annulationsrisk, alltså potentiella flyttar. Försäkringsföretagens solvenskvot skulle minska med mellan åtta och 30 procentenheter, enligt kartläggningen.
Samtidigt ser inget av företagen i undersökningen att de skulle påverkas så mycket att de inte kan uppnå sina kapitalkrav. Däremot kan ett bolag behöva ta till solvensstärkande åtgärder i form av lägre utdelning för att efterleva solvenskraven medan ett skulle behöva investera i utökad systemfunktionalitet för att hantera en utvidgad flytträtt.
För ömsesidiga bolag kan en effekt också bli att försäkringstagare får lägre avkastning eller återbäring.
Finansinspektionens rapport lägger mest fokus på de pensionsförsäkringar som inte kan flyttas, eftersom det beståndet är störst. På grund av den redan utbredda rätten till återköp inom kapitalförsäkringar är Finansinspektionens bedömning att konsekvenserna av en retroaktiv flytträtt av dessa blir väldigt begränsade.
Av allt att döma verkar tillsynsmyndigheten inte redogöra för några större hinder för en retroaktiv flytträtt. Försäkringarna kartläggningen berör är över tio år gamla och i stora drag redan amorterade så det kvarvarande kollektivet behöver inte drabbas.
Totalt var det 17 företag som besvarade enkäten och att döma av rapporten ser inte FI några större hinder för att släppa lös dem, om lagstiftaren nu tycker att man ska använda retroaktiv lagstiftning. Och det var ju ett enigt Finansutskott som ville undersöka saken för att utöka flytträtten och det hindret verkar nu vara så litet att det inte lär hindra utvidgad flytträtt.
Totalt är det 142 miljarder kr som kan beröras i en bransch där det enligt SCB finns 5 500 miljarder kr i förvaltade tillgångar. Det kommer knappt att märkas och för att de ska flyttas krävs också att kunderna vill det eller övertalas till det. Det gör att Pensionsnyheterna nu gissar att även de gamla pengarna kan släppas lös av lagstiftaren.