Negativ klimatlobbying är ett utbrett globalt problem och svenska företag som ligger långt fram inom hållbarhet bör engagera sig mer för att motarbeta utvecklingen.
Det skriver AP7 i en ny temarapport om hållbarhet, den här gången med inriktning mot just negativ klimatlobbying. En debattartikel har idag också skrivits, undertecknad av vd Richard Gröttheim samt chefen för kommunikation och ägarstyrning Johan Florén och fondens hållbarhetsstrateg Charlotta Dawidowski Sydstrand.
En stor del av näringslivet världen över arbetar aktivt med att ställa om mot en mer hållbar utveckling och för att leva upp till Parisavtalets klimatmålsättningar. Dock finns fortfarande en del stora motståndare och de driver sin agenda genom negativ klimatlobbying. Det görs ofta genom stora branschorganisationer som vill bevara gamla lönsamma affärsmodeller och subventioner av fossila bränslen.
"En hoppfull slutsats av vårt arbete med direkt och indirekt klimatlobbying är att det går att åstadkomma förändring på det här området. Tillsammans med Church of England och BNP Paribas har AP7 förmått flera internationella koncerner med stor klimatpåverkan att göra en översyn av sin klimatlobbying och öka sin transparens. Vissa företag har som sista utväg till och med brutit med branschorganisationer som fortsätter att motarbeta Parisavtalet", enligt debattartikeln.
I rapporten pekas storföretag som Rio Tinto och Shell och BP ut som några av dem som aktivt bedrivit lobbyarbete. Vissa, som Exxon Mobil, har trots stort tryck utifrån inte förändrat sitt lobbyarbete.
Just nu arbetar AP7 tillsammans med BNP Paribas, Engelska kyrkan och Chronos Sustainability med att ta fram ett ramverk för ansvarsfull klimatlobbying.
Svenska företag med hållbarhetsmål bör ta en mer aktiv roll i klimatfrågorna internationellt, menar författarna och skriver:
"Bland annat för ytterligare förbättrat anseende, men framför allt kan ett starkare globalt regelverk som främjar Parisavtalet stärka svenska företags konkurrenskraft globalt. Vi uppmanar därför svenska företag att kartlägga sin direkta och indirekta klimatlobbying och vara en aktiv röst som främjar Parisavtalet", enligt AP7.