Alla är inte digitala och det gäller även yngre människor, om än i något mindre grad än äldre. Men en digital kontakt med myndigheter kan inte vara det enda alternativet som erbjuds. Det måste finnas andra kontaktvägar också, skriver inspektionen för socialförsäkringen i en debattartikel i DN.
Anledningen till debattinlägget är ISF:s nya granskning av hur kontakten med Pensionsmyndigheten fungerar för dem som inte använder digital kontakt. Granskningens utgångspunkt är att alla ska ha lika bra möjligheter till kontakt och att ansöka om ersättningar, något Pensionsmyndigheten själv betonat.
"Men ISF:s granskning visar att tillgänglighet och utbud i de alternativa kanalerna ofta är begränsade jämfört med de digitala kontaktvägar som myndigheten erbjuder. Framför allt har det varit stora problem med långa svarstider i telefon. Det är allvarligt, eftersom telefon är det vanligaste sättet att komma i kontakt med myndigheten för de som inte använder digitala kontaktvägar", enligt artikelförfattarna Eva-Lo Ighe och Per Gustafson, generaldirektör respektive utredare på ISF.
Digitaliseringen ger myndigheterna stora fördelar och har i hög grad hjälpt många under den pågående pandemin. Men en betydande grupp av medborgarna är inte digitala och det kan röra sig om upp till en halv miljon personer, menar artikelförfattarna och hänvisar till siffror från Internetstiftelsens senaste årsundersökning.
"De flesta som inte är digitala är äldre, men det innebär inte att behovet av icke-digitala lösningar kommer att försvinna med tiden. Dels kan människor förlora sin digitala förmåga med åldern, dels finns det även yngre människor som inte är digitala. Dessutom har även fullt digitala människor ibland behov av personliga myndighetskontakter", enligt debattartikeln.
Utbudet av tryckt information är också mindre jämfört med digital information och möjligheten till personliga möten är begränsad. Pensionsmyndigheten måste se till att det finns kontaktvägar som fungerar även för mindre eller icke digitala användare, menar ISF och tillägger att myndigheten idag har svårt att ge fullgod information om den framtida pensionen till icke digitala medborgare.
Riskerna är sämre eller ingen tillgänglighet till myndighetsinformation och ett upplevt utanförskap. ISF uppmanar därför regeringen och myndigheterna, både i rapporten och debattartikeln, att se till att det finns bra alternativ för dem som inte är digitala.