En ny granskningsrapport från Inspektionen för socialförsäkringen fastställer att mindre eller helt ickedigitala pensionssparare har betydligt svårare att få tillgänglighet till information från Pensionsmyndigheten.
Eftersom Pensionsmyndigheten ska informera spararna om hela pensionen och anpassa informationen till allas behov så menar ISF att den inte fullgör sitt uppdrag mot dem som är digitala i mindre grad. Framför allt lyfts i rapporten de långa svarstiderna i telefon som ett väldigt stort problem.
Som ISF skriver i ett debattinlägg i DN idag så gör kravet på e-legitimation att många stängs ute från myndighetstjänster.
"Pensionstagare som vill ta del av pensionsbesked och intjänandehistorik digitalt behöver logga in på Pensionsmyndighetens webbplats med e-legitimation. Detsamma gäller de som vill välja fonder för premiepensionen. Tidigare har alla dessa ärenden kunnat lösas med en enklare form av inloggning. Då kunde de som hade tillgång till internet, men saknade e-legitimation, själva ta del av pensionsinformation och pensions- prognoser. De helt odigitala kunde få hjälp av anhöriga eller personal på servicekontor. I dag hänvisas de som saknar e-legitimation till icke-digitala kanaler", enligt rapporten.
ISF menar att Pensionsmyndigheten bör överväga vilka icke-digitala alternativ som finns för att tillgodose spararnas behov, när de utvecklar digitala tjänster som kräver e-legitimation.
Inspektionen skriver att digitala tjänster underlättar för Pensionsmyndigheten och för pensionstagare som vill uträtta ärenden digitalt. Samtidigt kan en för hård styrning mot det digitala upplevas som ganska negativ och bidra till en känsla av utanförskap. Att Pensionsmyndigheten tidigare provat att ta bort möjligheten att skriva ut ansökningsblanketter för bostadstillägg och allmän pension från webbplatsen och istället hänvisat icke digitala användare till att ringa kundservice eller gå till servicekontor kritiseras hårt av ISF.
"Det framstår inte som rimligt att aktivt försvåra för pensionstagare på detta sätt", skriver ISF i rapporten.
Ett antal rekommendationer lämnas både till Pensionsmyndigheten och regeringen i granskningsrapporten. Pensionsmyndigheten rekommenderas bland annat att kontinuerligt följa upp och säkerställa att det finns effektiva och ändamålsenliga icke-digitala alternativ, att säkerställa en god icke-digital tillgänglighet och att arbeta för att ge pensionstagare lättare tillgång till MinPension.
Regeringen bör å andra sidan verka för en god tillgång till servicekontor i hela landet och att genom myndighetsstyrning eller lagstiftning säkerställa fungerande icke-digitala kontaktvägar till myndigheter.
En gemensam rekommendation till båda är att se till att alla pensionssparare får information och prognoser om hela sin pension tillsammans med det årliga pensionsbeskedet.