Folksam har återigen tagit upp problemet med tjänstepensionsregleringens skatteeffekter med regeringen. Den här gången gjordes det i ett möte med finansministern Magdalena Andersson den 18 november.
Bolaget började uppvakta regeringen för ett år sedan och skickade brev till finansministern med en förklaring till problematiken. I maj skickades ett nytt brev som påminnelse tillsammans med ett förslag till en ny lagtext.
Redan när rikdagen antog regeringens proposition om tjänstepensionsregleringen förra året så kommenterade Folksam behovet av en ändring av skattereglerna. Detta för att säkerställa att kundägda försäkringsföretag inte utestängs från den nya regleringen.
Folksams förslag innebär att man vill ha det man kallar för "skattemässig kontinuitet" vid ombildningar och har till syfte att jämställa villkoren för ömsesidiga bolag som Folksam med villkoren för vinstdrivande bolag.
Om Folksam skulle ombildas till tjänstpensionsbolag skulle man i värsta fall kunna drabbas av skatteeffekter i miljardklassen, om inte befintliga lagar ändras. Folksam påpekade redan förra året att om man inte ändrar i lagarna så kan Folksam inte ombildas till tjänstepensionsbolag.
Dessa frågor lyfts igen i presentationen från mötet med Magdalena Andersson. Där står följande i punktform under rubriken "Vad är problemet?":
Det råder inte konkurrensneutralitet eftersom bara kundägda försäkringsbolag drabbas av skatteeffekterna - aktiebolag gör det inte
En halv miljon pensionssparare, vanligtvis med kollektivavtalad tjänstepension, riskerar därför omotiverade skatteeffekter på flera hundra miljoner och eventuellt uppåt en miljard kronor
Pensionsspararna riskerar att drabbas av dessa skatteeffekter när deras pensionsbolag renodlas till tjänstepensionsbolag enligt nya tjänstepensionsregelverket
I mötet representerades Folksam av koncernchefen Ylva Wessén, skattechefen Kristofer Brodin och public affairs-chefen Emma Lindberg. Vid mötet påpekade Folksam att man inte kan gå in i Solvens 2 först även med tjänstepensionsverksamheten, vänta på ny lagstiftning och sedan gå över till tjänstepensionsregelverket.
Det är visserligen teoretiskt möjligt men inte i praktiken, av flera anledningar.
Solvens 2 innebär högre kapitalkrav för Folksam Liv, vilket innebär lägre avkastning. Risken finns för att stora delar av aktieinnehavet skulle behöva säljas till förmån för obligationer. Det finns vidare en risk att alternativa tillgångar skulle behöva begränsas. Det är bara några av riskerna Folksam nämnde i mötet.
Däremot skulle bara en marginell justering av skattelagstiftningen ge konkurrensneutrala regler för pensionsspararna och göra att Folksam kan planera för en övergång till tjänstepensionsregelverket.