Bråket mellan den före detta PPM-förvaltaren Advisor och Pensionsmyndigheten fortsätter i tingsrätten. I juni lämnade Advisor in en genstämning och kräver Pensionsmyndigheten på 82 miljoner kronor. Stämningen bestreds av myndigheten.
Ett förhandlingsdatum var fastställt till den 21 februari 2021, men på grund av Advisors genstämning sprack tidsplanen.
Den förra PPM-förvaltaren verkar nu av allt att döma börja härskna till över att den fortfarande inte fått ut hela utredningen, trots att begäran upprepats flera gånger. Förvaltaren har heller inte fått ta del av de underliggande kundklagomålen som Pensionsmyndigheten uppger att den samlat på sig.
Därför begär Advisor nu att tingsrätten ålägger Pensionsmyndigheten att lämna ut allt som saknas i målet.
"Advisor begär därför att Pensionsmyndigheten - en gång för alla - klargör exakt vad myndighetens utredning består i samt, om hela "utredningen" inte ingivits i målet, lämnar ut den till Advisor. Med hänvisning till Pensionsmyndighetens tidigare ovilja att besvara frågan hemställer Advisor att tingsrätten i) förelägger Pensionsmyndigheten att inom en vecka från delfåendet av denna inlaga besvara frågan om vad utredningen består i samt ii) förelägger Pensionsmyndigheten att inom en vecka från delfåendet av denna inlaga ge in den eller de delar av utredningen som inte givits in i målet", enligt kravet som lämnades in den 1 december.
Tillsammans med detta har Advisor lämnat en slutlig bevisuppgift i huvudmålet. En av sakerna som bolaget noterar har med kundklagomål att göra. Pensionsmyndighetens uppgifter har uppgett att avregistreringen bland annat berodde på upprepade klagomål från kunder. Men Advisor menar att ett samtal med en fråga till Pensionsmyndigheten automatiskt registreras som ett klagomål, vilket ger missvisande statistik.