NYHETSARKIVET
4 dec 2020 13:23
Pensionsmyndigheten om ISF-rapporten: Vi bortser inte från personer i digitalt utanförskap
I veckan landade en rapport från Inspektionen från socialförsäkringen (ISF) som granskade hur lätt det var för medborgare att få kontakt med Pensionsmyndigheten. Slutsatsen var att de pensionsmottagare som är mindre, eller inte alls digitala, har en stor uppförsbacke.

Eftersom informationstillgängligheten inte funkar för samtliga menade ISF att Pensionsmyndigheten inte kan fullgöra sitt uppdrag. Ett stort problemområde som rapporten lyfte var de långa svarstiderna och telefonköerna.

Pensionsmyndigheten svarar att en granskning är välkommen eftersom det hjälper den att bli bättre.

- Vi jobbar hela tiden med att utveckla vår service till såväl pensionssparare som pensionärer. Eftersom kundbehoven kring service i det digitaliserade samhället är att man som medborgare när helst man vill på dygnet ska kunna anmäla ärenden, se sin prognos eller planera sin pension så blir den naturligaste kanalen digital. Detta har lett till framgångsrika tjänster som minPension och Uttagsplaneraren som inte varit möjliga innan digitaliseringen. Att vi utvecklar våra digitala kanaler betyder inte att vi bortser från de som är i digitalt utanförskap, utan där ser vi att vi har alternativa kanaler som de 117 servicekontoren över hela landet och en telefonkundtjänst, säger Pensionsmyndighetens kommunikationschef Carl-Magnus Löfström till Pensionsnyheterna.

De långa telefonköerna arbetar myndigheten intensivt med. Både för mindre digitala pensionstagare och för dem som behöver en personlig kontakt, uppger han och pekar återigen på de 117 servicekontoren landet runt.

Vilka lärdomar Pensionsmyndigheten drar av rapporten samt hur den kan förbättra sin informationsgivning mer konkret ber han att få återkomma till efter en grundligare analys.

- Det finns dock ett enormt tryck på Pensionsmyndigheten just nu med resurskrävande reformer som kräver stora delar av myndighetens resurser. Detta påverkar också telefonkötider i vår kundservice negativt. Men vi återkommer efter en närmare analys med vad vi ändå ser att vi kan förbättra, säger han.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907