NYHETSARKIVET
7 dec 2020 13:50
Insuresec: Fler förmedlare tar hänsyn till kundens önskemål och behov
Fredag förra veckan släppte InsureSec sin senaste REKO-analys, rapporten som visar hur regelefterlevnaden hos försäkringsförmedlare ser ut.

Förmedlarna anser att kriteriet för kundens önskemål, bakgrund och behov är uppfyllt i den egna dokumentationskontrollen. Det gäller också motiveringarna till valda produkter och om råden tydligt speglar kundens önskemål. InsureSec bedömer samma sak i ganska stor utsträckning, enligt REKO-analysen.

"I årets Regelefterlevnadskontroll har 90 % av förmedlarföretagen skattat att det tydligt framgår vilka råd eller eventuell avrådan som framgår i samtliga dokumentationer i den egna dokumentationskontrollen. InsureSecs bedömning är att samma kriterium är uppfyllt i samtliga dokumentationer i förmedlarföretagets stickprov hos 69 % av företagen som ingått i uppföljningen. Resultatet har avsevärt förbättrats från bedömningen som presenterades i REKO Analys 2018 och det är endast en liten andel av företagen som inte uppfyller kriteriet i någon eller få av de tillhandahållna dokumentationerna", enligt analysen.

En förbättring har också ägt rum när det gäller att det tydligt informeras om vilken ersättning förmedlaren fått för rådgivningen.

InsureSec skriver också att resultatet från REKO 2020 visar att förmedlare skärpt sin kontroll gällande ersättningar och andra incitament som kan skapa intressekonflikter.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907