Många svenska arbetsgivare har avtal med rådgivningsföretag som hjälper till med rådgivning, premiecentralshantering och premieberäkningar för anställda som valt alternativa pensionslösningar, till exempel tiotaggare.
De stora förmedlarna bistår med tjänster och som därmed tar över en stor del av pensionsadministrationen för arbetsgivarna, bland annat med premiecentralen InsClear och här finns även Försäkringsgirot som hjälper till att hålla koll på att premiebetalningarna blir korrekta.
Men de här "konsulterna" kommer inte att ha någon ingång till den nya informationscentralen Avtalat, som kommit till efter det att Svenskt Näringsliv, PTK och LO valt att samla informationsresurserna i ett nytt bolag som drar i gång vid årsskiftet.
Där vänder man sig till arbetstagare och arbetsgivare, försäkringstagare och försäkrade. Någon ingång för rådgivare har man inte, trots att de är vanligt förekommande ute på företagen.
"Rådgivarna ligger inte i vårt fokus i närtid, nu kommer vi fokusera på kundernas behov först", uppger Niklas Hjert, vd för Avtalat till Pensionsnyheterna Analys.
En längre intervju med Avtalats vd Niklas Hjert finns att läsa i senaste numret av Pensionsnyheterna Analys, som publiceras digitalt idag.