Länsförsäkringar började i våras att erbjuda inflyttande kunder en bonus på som mest tre procent av det inflyttade kapitalet. Det här kallas för en kundbonus och kan vara ett bra sätt för sparare att dryga ut pensionen.
Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna har kunderna reagerat positivt på moroten som finansieras genom att distributörerna får en lägre provision än tidigare. De tre-fyra procent av premien som gällt tidigare blir nu "bara" runt hälften.
Att Länsförsäkringar nu börjar sockra erbjudandet till potentiella flyttkunder beror på att man under lång tid varit ett utflyttarbolag. År efter år har Länsförsäkringar dragits med ett negativt flyttnetto i statistiken från Svensk Försäkring och mer än 4 miljarder kr netto har runnit ut sedan 2017.
Skälet till flyttarna har varit att Länsförsäkringar tagit mer betalt än konkurrenterna. Med skalavgifter på 0,6 procent av kapitalet har det varit lätt för rådgivare att hitta billigare alternativ och förklara det för kunderna.
För att vända den negativa trenden kom man på detta initiativ, som i praktiken innebär att LF och förmedlaren delar på kostnaden för bonusen genom att provisionen blir lägre.
Tilltaget har dock upprört vissa av konkurrenterna som nu planerar att fälla modellen genom att låta skatterättsnämnden klarlägga de skattemässiga konsekvenserna att ett försäkringsbolag ger kunderna en bonus.
Vill du läsa mer? Se då till att titta i det nya numret av Pensionsnyheterna Analys, där det finns en längre artikel om LF:s sätt att "köpa flyttkunder". Numret kommer ut idag.