Avanza har tidigare räknat med en kostnadsökningstakt på nio till 12 procent på längre sikt. Nu ser banken över prognosen för nästa år och räknar med 20 miljoner extra i kostnader, vilket är en ökning på runt 15 procent. Däremot kvarstår den långsiktiga guidningen om nio till tolv procent i ökade kostnader.
Anledningen är att Avanza satsar ytterligare i kunderbjudandet och en bättre användarupplevelse.
"Avanza är ett tillväxtbolag och verkar i en föränderlig bransch. Vi har precis landat vår affärsplanering och kostnadsbudget för nästa år och har en mängd spännande initiativ som vi vill kunna erbjuda våra kunder framöver. Vi har ett stort kostnadsfokus på Avanza, men vi vill inte riskera att vi hamnar i läget att vara dumsnåla när vi ser goda tillväxtmöjligheter", säger vd Rikard Josefson i en kommentar.
Totalt väntas kostnaderna nästa år uppgå till 110 miljoner kronor.