Nu har finansutskottet lämnat sitt betänkande på regeringens proposition om bättre möjligheter för konsumenter att få ersättning för förmögenhetsskada till följd av finansiell rådgivning.
Nytt blir bland annat att konsumenter ska kunna få möjlighet till ersättning till följd av utebliven vinst på en investering.
Utskottet skriver så här:
"Av den nuvarande lydelsen av lagen (om finansiell rådgivning till konsumenter) framgår att en näringsidkare som genom finansiell rådgivning uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar en konsument ren förmögenhetsskada ska ersätta skadan. Lagändringen innebär att det i lagtexten uttryckligen anges att näringsidkaren i dessa situationer ska betala full ersättning för skadan. Det innebär att ersättning kan betalas för bl.a. utebliven vinst. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 april 2021", skriver finansutskottet i sitt betänkande som antogs igår.
När det gäller möjligheten att få rätt mot en rådgivare kommer det även fortsättningsvis vara svårt. Konsumenter som har solklara case (finns de?) där kunden tydligt kan bevisa att rådgivaren faktiskt varit vårdslös i sin rådgivning kan, med stöd av den nya lagen, få möjligheter till högre skadestånd. Detta eftersom utebliven vinst kan räknas in i skadeståndet.
Men lagen gör det inte enklare för konsumenter att få rätt mot säljare eller rådgivare av finansiella produkter. Det här är något som ledamöter från Sverigedemokraterna och Liberalerna motionerat om i utskottet och tyckt att regeringen ska ta tag i.
SD ville i sin motion ha ett tillkännagivande till regeringen om att den ska verka för att ta fram lagstiftning som gör att bevisbördan ska vändas i tvister om skadestånd vid finansiell rådgivning.
Liberalerna tyckte i sin motion att det måste göras en tydligare gränsdragning mellan säljare och rådgivare och vill att utskottet gör ett tillkännagivande till regeringen att den frågan ska utredas. Partiet tycker också att om rådgivningen innefattat utfästelser om en viss garanterad avkastning på det investerade beloppet, så ska även utebliven vinst ersättas om rådgivningen varit vårdslös.
Så långt vill inte utskottsmajoriteten gå utan den stora förändringen med den nya lagstiftningen betyder alltså främst att den konsument som kommer igenom nålsögat och får rätt mot en rådgivare, alltså har större möjlighet att få högre skadestånd.
Motionerna från SD och L avslogs, enligt finansutskottets betänkande.