NYHETSARKIVET
24 feb 2021 12:46
FI vill veta vad kvalitetshöjande åtgärder ger kunderna och vad de är värda
Frågan om provisionsförbudets vara eller icke vara är något som engagerar såväl branschen som tillsynsmyndigheten.

I dagens konsumentrapport skriver FI att man sedan länge "uppmärksammat att det finns en risk för att värdepappersinstituten och försäkringsdistributörerna ger råd om produkter som ger dem höga provisioner (tredjepartsersättningar) i stället för de produkter som är lämpligast för konsumenterna.
Tredjepartsersättningar skapar enligt FI intressekonflikter som är svåra för företagen att hantera och skriver:

"FI har tidigare efterlyst ett provisionsförbud i samband med rådgivning. Lagstiftningen har därefter möjliggjort för tredjepartsersättningar endast i vissa fall och under vissa förutsättningar. FI kommer under året att redovisa de effekter som dessa bestämmelser hittills bedöms ha haft."

Nu ser det ut som att man med en ökad detaljeringsgrad kommer att göra det svårt för rådgivare att använda sig av tredjepartsersättningar.

Detta för att myndigheten vill ha reda på exakt vad som gynnar kunden i en affär med provisioner som bara får användas om det är kvalitetshöjande för kunden. Och inte bara det, man vill veta i vilken grad detta kan mätas och skriver med inspiration från fallet Exceed så här:

"FI uttalade i sanktionsbeslutet mot värdepappersbolaget Exceed att en förutsättning för att tredjepartsersättningar ska vara tillåtna i värdepappersverksamhet är att det går att följa vilka ersättningar som tas emot, vilka specifika tjänster som de är utformade för att höja kvaliteten på och till vilka specifika kunder som dessa tjänster tillhandahålls. Om kunder generar olika mycket tredjepartsersättning, vilket måste anses vara det normala, måste företaget kunna redogöra på vilket sätt olika kunder får tillgång till olika nivåer av de kvalitetshöjande åtgärderna."

"Ett värdepappersföretag måste göra en dokumenterad och rimlig värdering av de kvalitetshöjande åtgärderna i förhållande till de olika tjänster som kunderna kan förväntas utnyttja och därefter avgöra om dessa tjänster står i proportion till nivån på de mottagna ersättningarna."

Det kommer inte att bli lätt för företagen att leda i bevis att den kvalitetshöjning man tycker att kunderna får står i proportion till ersättningen. Särskilt inte för kunder som gör större investeringar där en provision kan generera stora intäkter för rådgivarföretagen.

Nätet görs därmed mer finmaskigt och det är också därför som branschen redan nu tar höjd för att provisioner inte kommer att finnas kvar i all evighet. Detta genom att låta kunderna betala direkt för rådgivningen genom till exempel avräkning på den premie som förmedlas till försäkringsgivaren.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907