Under många år har Länsförsäkringar Fondliv plågats av att kunderna flyttar ut mera pengar än de flyttar in.
För att ta tag i det problemet startade man under våren 2020 en kampanj för att vända siffrorna.
Kunder som flyttade in pengar kunde få uppemot 3 procent av det inflyttade kapitalet i flyttbonus.
Att Länsförsäkringar sockrade erbjudandet till potentiella flyttkunder berodde på att man under lång tid varit ett utflyttarbolag.
År efter år har Länsförsäkringar dragits med ett negativt flyttnetto i statistiken från Svensk Försäkring och mer än 4 miljarder kr netto har runnit ut sedan 2017.
Ett skäl till flyttarna har varit att Länsförsäkringar tagit mer betalt än konkurrenterna. Med skalavgifter på 0,6 procent av kapitalet har det varit lätt för rådgivare att hitta billigare alternativ och förklara det för kunderna.
Men nu ser det ut som att flyttbonusen var något som tog skruv. I LF Fondlivs nya årsredovisning läser vi följande om erbjudandet för inflyttande tjänstepensionskunder:
"Vi har också tagit fram mer attraktiva erbjudanden och lösningar: till exempel ett mycket generöst erbjudande för den som vill flytta sin tjänstepension till Länsförsäkringar. Erbjudandet har blivit mycket framgångsrikt i alla våra distributionskanaler och det har medfört att Fondliv nu har ett positivt flyttnetto för första gången på flera år."
Om det är flyttbonusarna som gör att resultatet minskade från förra årets 749 miljoner kr och landade på 705 miljoner kr för 2020, låter vi vara osagt.
Men det kan ta en stund innan de inflyttande kunderna blir lönsamma eftersom det var ett minst sagt dyrt sätt att få in nya kunder.
Det finns risk att de tar chansen att flytta igen om det finns någon konkurrent som också vill förbättra sina inflöden genom att locka med bonusar.
Särskilt lär väl det gälla för 2021 som kan ses som flytträttens år, när den nya lagen börjar gälla i april.