Bolagen inom Stockholms stadshus har sedan många år valt att hantera de förmånsbestämda pensionerna i det egna livbolaget S:t Erik Liv.
Men nu, i takt med att de förmånsbestämda pensionerna är under avveckling, så kommer det att bli kostsamt att klara bolagets administration.
Till det kommer övergången till Solvens 2-regelverket som slår in från och med 2022 som gör att man behöver anpassa sig.
Det har gjort att bolaget nu utvärderar möjligheterna att överlåta bolagets bestånd till någon extern part.
I ett tjänsteutlåtande som Pensionsnyheterna tagit del av från i februari rekommenderar nu vd för Stockholms Stadshus Monica Bosson och vice vd Krister Schulz att bolaget ska avvecklas och skriver:
"Koncernledningen anser att en överlåtelse av S:t Erik Livförsäkring AB:s pensionsåtaganden kan ge en effektivare administration men även minska koncernens verksamhetsrisker kopplade till komplexitet och kostnader för pågående och kommande regelanpassningskrav."
Det är viktigt att påpeka att det ännu inte finns något beslut om göra sig av med S:t Erik Liv, men viljeinriktningen är tydlig från ledningen som skriver:
"Vid ett eventuellt framtida beslut om att överlåta S:t Erik Livförsäkring AB:s pensionsåtaganden till en extern part och därefter sälja eller likvidera bolaget kommer ärendet att hemställas till Kommunfullmäktige för godkännande. Detta då bolagets bolagsordning kräver att kommunfullmäktige ska ges möjlighet att ta ställning innan beslut som är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas."
Det finns även ett sakförsäkringsbolag i koncernen, S:t Erik Försäkring, men det bolaget föreslås bli kvar i stadens ägo.