Ett antal stora investerare, däribland Sjunde AP-fonden, Storebrand, och danska Akademiker Pension, har försökt förmå den japanska biljätten Toyota att arbeta hårdare för att minska de koldioxidutsläpp som deras bilar och bilproduktion genererar.
Toyota tog under Trump-eran rygg på hans försök att förbjuda delstatliga normer för koldioxidutsläpp från fordon, bland annat i Kalifornien.
I och med att Trump-eran är över (för tillfället?) har Toyota nu i ett skriftligt uttalande inför stämman krupit en bit mot korset och skriver i ett officiellt uttalande att man avser att åstadkomma koldioxidneutralitet fram till 2050 genom att satsa på elbilar.
"We will aim to achieve carbon neutrality by providing the most suitable electric vehicles in response to the economic environment, energy policies, industrial policies, and customer needs that differ from country to country and region to region", heter det i det officiella ställningstagandet.
Toyota tillägger att det förutsätter behövs lösningar för infrastrukturen så att elektriska fordon i framtiden kan laddas och åtgärder för att säkra återvinning av batterier.
Toyota ska även se över hur man väljer att lobba framöver och skriver:
"In addition, we will review public policy engagement activities through our company and industry associations to confirm they are consistent with the long-term goals of the Paris Agreement, and disclose our assessment and actions by the end of this year. We will also strive to provide more information so that our stakeholders can understand our effort to achieve carbon neutrality."
Sjunde AP-fonden ser Toyotas uttalande som en stor framgång och tycker sig se att det lönar sig att påverka industrin att verkligen leva upp till Parisavtalets skrivningar. I en kommentar säger Charlotta Dawidowski Sydstrand, hållbarhetsstrateg AP7, så här:
"AP7 gratulerar Toyota för deras åtagande att granska och transparent rapportera om sin klimatlobbying. Toyota har varit mycket konstruktiva i dialogen med investerargruppen vilket tillsammans med samarbetsviljan som företaget visat varit mycket uppskattat. Bilindustrin är central för att uppnå målen i Parisavtalet och måste ta foten från bromsen. Vi räknar med att fler biltillverkare kommer att följa Toyota och erkänna fördelarna med en robust hantering av deras klimatlobbying."
Fotnot: Med hänsyn till hur Toyota måste ha vägt sina ord på guldvåg i sitt ställningstagande avstår Pensionsnyheterna från att översätta den engelska texten. Att de tänker satsa hårt på elbilar och mindre på att lobba för att ha möjlighet att fortsätta att sälja fossilbilar är väl kvintessensen.