Effekterna av det nya inkomstpensionstillägget, som införs i höst, är inte alldeles lätt att förklara.
Pensionsmyndigheten förväntar sig att det blir stort tryck på myndighetens kundtjänst när landets pensionärer undrar över hur tillägget beräknas och varför vissa får del av det och andra inte.
För att inte kundtjänsten inte ska bli än mer överbelastad än den redan är, ska Pensionsmyndigheten till hösten börja samarbeta med SPV i Sundsvall för att myndigheterna tillsammans ska kunna hjälpa till att svara på frågor.
"SPV och Pensionsmyndigheten har viktiga samhällsuppdrag och för oss är det självklart att hjälpa till när en annan myndighet behöver hjälp", säger Maria Humla, generaldirektör på SPV, i ett gemensamt pressmeddelande från de två myndigheterna.
Inkomstpensionstillägget administreras av Pensionsmyndigheten och ska handläggas för 2 miljoner befintliga pensionärer.
Under augusti och september skickas ett beslut till alla som har rätt till den nya förmånen. Utskicket av beslutsbrev är det största som Pensionsmyndigheten har genomfört hittills vid sidan av orange kuvert. Och därför förväntas också trycket öka på Pensionsmyndighetens kundservice via telefon.
Samarbetet består i att ett antal medarbetare från SPV bistår Pensionsmyndighetens kundservice per telefon för att svara på frågor om inkomstpensionstillägget. Samarbetet pågår från mitten av augusti till slutet av oktober.
"För oss är det självklart att hjälpa till när en annan myndighet behöver hjälp. Vi jobbar ju båda med pensioner och vi ser det här som en möjlighet för våra medarbetare att få lära sig mer om pensioner i stort, men också att få möta våra gemensamma kunder. Det här samarbetet är ett jättebra tillfälle att samlas kring något som är viktigt för samhället, men också kring något som vi bedömer är bra för SPV", säger SPV:s generaldirektör Maria Humla.
Pensionsmyndighetens generaldirektör, som redan har problem att brottas med långa handläggningstider för bostadstillägget för pensionärer, är glad över denna nya myndighetssamverkan.
"Vi är mycket tacksamma för att SPV sträcker ut sin hand och vill samarbeta med oss kring inkomstpensionstillägget. Vi har redan ett läge där vår kundservice arbetar för fullt med längre kötider i telefonin än normalt och räknar utöver det med många nya samtal om inkomstpensionstillägget efter sommaren", säger han.