Swedbank gör, enligt banken själv, en av de största satsningarna på digital infrastruktur i bankens historia.
Investeringen i sparaplattformen är en del av Swedbank och Sparbankernas långsiktiga satsning på något banken kallar "Finansiell hälsa" för privatkunder och små och medelstora företag i Sverige.
Den nya plattformen ger Swedbank och Sparbankerna de tekniska förutsättningar och den flexibilitet som behövs för att möta kundernas behov.
"Den nya sparplattformen är en del av vårt strategiska arbete med att effektivisera och förenkla våra processer och arbetssätt och samtidigt skapa en stabil, standardiserad och skalbar grund för hela Swedbank och sparbankernas kunderbjudande", säger Kerstin Winlöf, Chef för Group Financial Products & Advice på Swedbank.
För den nya sparaplattformen har Swedbank valt FNZ som leverantör, en etablerad global aktör som levererar tjänster till banker och finansinstitut.
Det skriver Swedbank i ett pressmeddelande som inte innehåller några detaljer om vad plattformen ska erbjuda i framtiden mer än att det blir mer "digitala lösningar" och "självbetjäning". Detta ska frigöra tid för avancerad rådgivning utifrån kundernas "behov, önskemål och förutsättningar".