Skandia Liv presenterade i måndags ett resultat på knappt 20 miljarder kr för första kvartalet. En vacker siffra, men till största delen beroende på att diskonteringsräntan gått upp under året. Samtidigt föll nyförsäljningen med 20 procent.
Skandia Livs vd Bengt-Åke Fagerman menar att man inte ska dra för stora växlar på varken resultat eller försäljning när marknaden är så orolig som nu.
- Man ska varken gråta blod eller slå sig för bröstet över sådant man inte kan göra något åt, säger Bengt-Åke Fagerman till Pensionsnyheterna.
Skandia Livs totalavkastning steg från -5,6 procent första kvartalet 2008 till 1,4 procent i år. Samtidigt minskade premieinkomsterna med 600 miljoner och den kollektiva konsolideringen ligger fortfarande kring 90 procent. Men Bengt-Åke Fagerman är inte missnöjd. På det hela taget går utvecklingen ungefär som man kan förvänta sig.
- Rent generellt tycker jag att vi klarat första kvartalet rätt bra. Vår portfölj har fungerat bra trots väldigt tvära kast och vi har tagit ett antal strategiska beslut som verkar vara bra. Både den svenska börsen och andra börser har gått upp ganska mycket den senaste tiden men marknaden är väldigt volatil. Det kommer att hända mycket framöver som det är svårt att sia om och det går inte att parera rätt hela tiden, säger Bengt-Åke Fagerman.
Siffrorna från ett kvartal säger inte så mycket om hur ett bolag utvecklas när marknaden är så oförutsägbar som i dag.
- Vi känner oss inte säkra, men vi har en trygg solvens och en välkomponerad portfölj och det är viktigt. Under kriser som den här kan man komma väldigt bra eller väldigt dåligt ut under en månad eller till och med ett år. Jag tycker det är mer relevant att se det i ett längre perspektiv, kanske en hel konjunkturcykel.
Första kvartalet sjönk nyförsäljningen med 20 procent jämfört med första kvartalet 2008, till 600 miljoner kr.
- Den är lägre, men något annat hade vi inte förväntat oss. Drygt 80 procent av försäljningen är mot företag och då påverkar löner och andelen sysselsatta väldigt mycket. Det kan säkert bli ännu värre innan det blir bättre, säger Bengt-Åke Fagerman som inte räknar med någon försäljningsuppgång under 2009.