Avanza är inte ensamma om att ha lämnat dörrar öppna för att Facebook ska kunna rikta marknadsföring mot bolagets kunder.
Detta efter att bolaget hört på radio att man hade funktionen "avancerad matchning" påslagen.
"Funktionen kan exponera besökare som fyllt i formulär på vår webbplats mot Facebook", skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Länsförsäkringar har fattat beslut om att inte använda funktionen men ett "handhavandefel gjorde att funktionen av misstag slogs på den 10 mars", skriver LF. Den stängdes av omedelbart när det upptäckes den 4 juni, när man hört om det på radio.
I måndags morse lämnade Länsförsäkringar in en anmälan för en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
"Vi ser allvarligt på händelsen och ber våra besökare på vår webbplats om ursäkt. Det här är ett fel som orsakats av den mänskliga faktorn", säger Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd, Länsförsäkringar AB.