I måndags meddelade Skandia Liv att man under helgen allokerat ut 8 miljarder kr till sparare som var kunder i bolaget den 5 juni. Detta genom att tillfälligt höja återbäringsräntan, något Pensionsnyheterna rapporterade om i måndags.
Vi använde dock inte Skandias beskrivning av återbäringen där man i kommunikationen formulerade saken som att återbäringen var 22 procent, vilket gjordes till rubrik av bolaget.
Alectas chefaktuarie Anders Munk anser inte att det här är ett kundvänligt sätt att kommunicera på och skriver i ett inlägg på Linked In så här:
"Det är rätt räknat av Skandia, men kommunikationen är inte speciellt kundvänlig. Jag skulle säga att den är fel, fel, fel
22 procent i återbäringsränta i en månad motsvarar bara 1,7 procent. Varför stoltsera med 22 procent?"
Anders Munk undrar vidare vad man gör när man behöver ta tillbaka allokerad återbäring från kunderna, vilket bolaget har möjlighet att göra om det krisar och skriver:
"Det bli spännande att se om samma kommunikation kommer att användas vid en reallokering. Ett återtag på till exempel fem procent blir istället "Skandia inför minus 80 procent i återbäringsränta", skriver Munk.