Som vi berättat tidigare har både Avanza och Länsförsäkringar delat med sig av kunduppgifter från sina plattformar med Facebook.
Bolagen har därefter anmält personuppgiftsincidenter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Myndigheten ska nu granska vad som skett och vilka rutiner bolagen har för att ha kontroll på användarnas personuppgifter.
I dataskyddsförordningen, GDPR, finns en skyldighet att anmäla vissa personuppgiftsincidenter till IMY, tidigare Datainspektionen.
IMY har nu beslutat att inleda en granskning av det som skett.
"I alla verksamheter som hanterar personuppgifter är det viktigt att ha kontroll på hur personuppgifter hanteras och om det finns stöd för behandlingen, inte minst ifall uppgifter förs över till tredje land. Nu vill vi bland annat ta reda på vilka tekniska och organisatoriska åtgärder som bolagen använder för att säkerställa en korrekt behandling av personuppgifter", säger Sandra Arvidsson, jurist på IMY, i ett pressmeddelande från myndigheten.