InsureSec anmälde en förmedlare till Disciplinnämnden för försäkringsdistribution. Detta för att man tyckte att förmedlaren tagit för lätt på reglerna, särskilt när det gällt strukturerade produkter.
I sin anmälan till nämnden påpekar InsureSec att förmedlaren i stor utsträckning lämnat råd om riskfyllda och komplexa produkter i strid med kundens dokumenterade önskemål.
Hen har inte heller anpassat sin rådgivning till kundens önskemål, behov och situation samt att förmedlaren i sin rådgivning inte med tillbörlig omsorg tillvaratagit kundens intressen.
Det håller inte förmedlaren med om. Hen tycker inte att de rekommendationer om strukturerade produkter som hen givit sina kunder har gått emot kundens angivna syfte att skapa balans mellan trygghet och tillväxt. Nej tvärtom, de har legat helt i linje med kundens riskprofil.
Disciplinnämnden har i flera tidigare fall låtit piskan vina över rådgivare som rekommenderat strukturerade produkter till "vanligt folk"y6 och krävt att högre krav då ska gälla på dokumentationen.
Krav på den information om de finansiella instrumenten som förmedlaren lämnar till kunden ska vara betydligt högre i de här fallen.
Dessa höga krav är särskilt viktiga när det är fråga om placering i sådana produkter som typiskt sett är förknippade med höga provisioner till förmedlaren. Det måste i sådana fall framgå att förmedlaren har säkerställt att intressekonflikter inte har påverkat rekommendationerna på ett för kunden negativt sätt.
I det aktuella fallet framgår det inte av rådgivningsdokumentationen att kunden hade den kunskap och erfarenhet av de aktuella finansiella produkterna som krävdes för att rekommendationerna skulle kunna betraktas som lämpliga.
Inte heller har förmedlaren inför rådgivningen gjort en tillräckligt ingående utredning och analys av kundens riskbenägenhet, egenskaperna hos de aktuella produkterna och varför de aktuella produkterna var lämpliga för just den aktuella kunden.
Det syns heller ingenstans att kunden fått tydlig information om förväntad nettoavkastning, kostnader, avgifter, eventuella provisioner och olika risker som kunden, med dennes dokumenterade kunskap och erfarenhet, behövde för att kunna fatta ett informerat beslut.
Men Disciplinnämnden måste haft en bra dag på jobbet. Förmedlaren får, trots de dokumenterade bristerna, bara en varning, trots att hen "i flera avseenden har åsidosatt god försäkringsförmedlingssed enligt InsureSecs regelverk."