Idag den 26 augusti är sista dag att svara på remissen om regeringens förslag om att införa flytträtt för individuella fond- och depåförsäkringar tecknade före 1 juli 2007.
Förslagen innebär en retroaktiv lagstiftning på förmögenhetsområdet, vilket alla är eniga om att det bör undvikas. Men alla remissinstanser delar regeringens uppfattning om att fördelarna med retroaktiv flytträtt överväger nackdelarna.
Enligt Finansinspektionen finns det cirka 1,4 miljoner individuella fond- och depåförsäkringar, varav 500 000 äldre försäkringsavtal som inte kan återköpas eller flyttas. Det samlade kapitalet i dessa försäkringar uppgår till cirka 142 miljarder kronor. Det är dessa försäkringar som efter den 1 juli 2022 kommer att kunna återköpas eller flyttas, enligt den nya lagstiftningen.
Det är 17 försäkringsföretag som berörs av den utvidgade flytträtten, men i praktiken handlar det om ett fåtal vinstutdelande försäkringsbolag där nästan alla de äldre fond- och depåförsäkringarna återfinns.
FI konstaterade i sin utredning att solvenskvoten i dessa fåtal försäkringsbolag riskerar att sjunka med 8-30 procent på grund av de nya flyttreglerna.
De påverkas genom att annullationsrisken ökar betydligt, vilket ger högre försäkringstekniska avsättningar och ökade kapitalkrav, vilket minskar deras solvenskvot.
Enligt de berörda företagen riskerar de inte att falla under gällande solvenskrav. Den främsta effekten blir därför att utrymmet för utdelningar minskar i dessa företag, enligt FI.
Svensk Försäkring anser, liksom övriga remissinstanser, att de negativa konsekvenser som en retroaktiv flytträtt innebär är mindre än de positiva fördelarna för konsumenterna.
Svensk Försäkring framhäver i sitt remissvar att även utländska försäkringsgivare bör omfattas av den utvidgade flytträtten, vilket regeringen tidigare lovat att titta på.
Det mest kritiska remissvaret kommer från branschorganet Sfm (Svenska försäkringsförmedlare). Sfm varnar för att den utvidgade flytträtten riskerar att skapa en osund flyttmarknad. Särskilt vad gäller individer med ett stort kapital som blir attraktiva att bearbeta med lågkvalitativ och prispressad rådgivning.
Sfm vill dessutom att hela eller delar av kollektivavtalade premiebestämda tjänstepensioner även ska omfattas av de nya flyttreglerna. Sfm saknar också en beskrivning av kundskyddet i promemorian och de är missnöjda med konsekvensbeskrivningen.
"Sfm är förvånade över att konsekvenserna för fondbolag inte nämns, eftersom det är de aktörer som förvaltar kapitalet i de produkter som berörs".
Flera andra remissinstanser är också missnöjda med konsekvensbeskrivningarna i promemorian. Regelrådet anser att delar av promemorians förslag inte uppfyller kraven i förordningen om konsekvensutredning vid regelgivning, Det är nog kritik som regeringen kan hantera.
Det faktum att alla remissinstanser tillstyrker förslagen om utvidgad flytträtt för äldre fond- och depåförsäkringar, gör att den vidare lagstiftningsprocessen kan gå relativt snabbt och att det föreslagna ikraftträdandet den 1 juli 2022 kan hållas.
//Ola Hellblom