Dagens affär där Max Matthiessen köper upp Naventi visar att fond- och förmedlarbranschen numera kräver stordrift.
Naventis fonder, med ett förvaltat kapital på 20 miljarder kr, har fungerat som så kallade distributörsfonder och ofta förmedlats av mindre förmedlarföretag, även om de finns på många fondplattfromar.
Problemet är att det börjar bli ont om mindre förmedlarföretag eftersom dessa sväljs av de stora, Söderberg & Partners, Max Matthiessen, Säkra och Tydliga, för att nämna några av de största.
Mindre förmedlare har vidare svårt att klara av den uppsjö av nya regelverk som kommit ifrån Bryssel. Det tar tid, är dyrt och kräver att man klarar av all byråkrati.
Till saken hör också att man bara ska ge råd om värdepapper som leder till bättre kvalitet, "enhanced quality" för kunderna. För att visa det måste man, enkelt uttryckt, visa att fonderna har bra avkastningshistorik, bra rating eller är billiga, läs indexfonder.
Att få in nya kunder till fonderna och om både fondförsäkringsbolagen, förmedlarna själva och fondbolaget ska leva gott måste man hålla uppe avgifterna för att pengarna ska räcka till alla. Det blir inte lättare när kundernas kostnadsmedvetenhet ökar och billiga indexfonder växer i popularitet.
Nu kommer Naventi inte att köpas av Max Matthiessens fondbolag Navigera utan av Max Matthiessen och kommer då att "komplettera paletten" av fonder som Max Matthiessens förmedlare kan erbjuda sina kunder.
I praktiken kan det bli intern konkurrens mellan de två fondbolagen i Maxkoncernen, som numera ägs av Nordic Capital.
Men frågan är om konkurrenterna kommer att fortsätta att rekommendera Naventis fonder som hittills eller leta upp alternativ som inte genererar pengar till konkurrenten Max Matthiessen.