NYHETSARKIVET
1 okt 2021 12:41
FI: Försäkringsbolagens klagomålshantering duger, nästan
Finansinspektionen har undersökt försäkringsbolagens klagomålshantering för att ta reda på om det är lätt för kunderna att klaga om de är missnöjda med något.

Undersökningen har gjorts genom att tio livbolag och tio sakbolag har fått svara på enkätfrågor och att myndigheten gått igenom hur klagomålshanteringen ser ut på bolagens respektive webbplatser.

Av allt att döma tiger hälsan still. FI hittar visserligen några bolag som borde kunna förbättra informationen så att den bättre rimmar man föreskrifter och allmänna råd, men detta är på marginalen.

Om man vill ha guldstjärna i den här disciplinen så ska webbplatsens information om klagomålshantering bland annat informera om hur företaget hanterar klagomål, hur kunden ska göra för att klaga, vem på företaget som är ansvarig för hanteringen av klagomål och att detta anmälts till FI. Till det kommer att man ska meddela vilka möjligheter det finns att gå vidare utanför företaget till exempel genom hänvisning till ARN, branschgemensam nämnd och allmän domstol.

Det här klarar de undersökta bolagen av, hyggligt, men som alltid finns det möjligheter till förbättringar, enligt FI:s rapport.

"Vi kan sammanfattningsvis konstatera att klagomålshanteringen i de 20 företag som deltog i enkäten i allt väsentligt uppfyller de regler som finns, men att det finns utrymme för förbättringar. Flera av de brister som kartläggningen visar bör kunna åtgärdas omgående."


Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907