NYHETSARKIVET
3 sep 2007 14:49
Pensionsnyheterna kommenterar SPP-affären
Bra för kunderna, bra för Handelsbanken, men mycket pengar för Storebrand.

Affären visar att Handelsbanken inte klarade av att sälja tjänstepensioner på bankkontoren och bankassurancekonceptet visar sig ännu en gång inte fungera. Sedan Handelsbanken köpte SPP har mäklarupphandlingarna blivit fler, kryssmarknadsprodukterna blivit allt vanligare och priserna pressats kraftigt. Integrationen av SPP i kontorsnätet har heller inte fungerat,
vilket Handelsbanken öppet erkänner.

- Jag vill inte säga att vi gått i vägen för varandra, men vi har gått åt olika håll, sa Pär Boman.

Att aktiemarknaden jublar över affären är inget att förundras över. Det är många bankanalytiker som hoppats att Handelsbanken skulle komma ur sitt SPP-äventyr och en av dem uttryckte saken så här:

- Bra att banken får bra betalt och gör en reavinst men jag hade accepterat affären även om det hade lett till en förlust för banken. Det viktiga var att banken blev av med SPP.

För SPP:s kunder kan affären vara bra och de är att gratulera att de nu får in en ägare som förstår försäkring från början och inte behöver någon inskolning. Samtidigt bör Handelsbanken berömmas för att de faktiskt lyckats städa upp i SPP och bland annat lyckats få ordning på riskresultatet. Nu är det bara att hoppas att den nya ägaren också kan se till att leverera konkurrenskraftig avkastning. Och de nya priser som etablerats i Sverige gör att det kan ta tid innan Storebrand kan räkna hem affären.

Några siffror om SPP, inklusive dotterbolag per 30 juni

Förvaltat kapital 125,5 mdr
Varav Fondförsäkring 31 mdr
Traditionell försäkring 94,5 mdr
Resultat efter skatt 487 mkr
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907