NYHETSARKIVET
28 okt 2021 12:55
Följetong del 1: Nord och Alpcot förvirrar kunder
Alpcot tog förra helgen över de kunder som tidigare haft depåkonton hos Nord fondkommission. Eller kanske inte. Budskapen om vad som hänt är nämligen många och motstridiga.

Nord har hävdat att kunderna inte alls överlåtits till Alpcot utan att det enbart för sig om en outsourcad tjänst att flytta kunderna till Alpcots depåsystem.

Detta samtidigt som Nord fortfarande har det kontraktuella ansvaret gentemot kunderna. Nord hänvisar sedan kunderna till inloggning hos Alpcot.

Trots att Nord fortfarande är ansvarig gentemot kunden, vägrar dock Nord att bistå kunder som vill lämna Nord, något kunderna enligt sitt avtal har rätt till.

Kundflyttar som lämnats in innan Finansinspektionen drog in Nords tillstånd, vägrar Nord att verkställa med hänvisning till att kunderna numera finns hos Alpcot.

När kunderna använder sitt bankid för inloggning hos Alpcot ingår de ett nytt depåavtal med Alpcot.

Det är enda sättet att se sitt konto och kunna genomföra transaktioner. Alpcot i sin tur tar ut avgifter av de kunder som vill flytta någon annanstans i enlighet med Finansinspektionens uppmaning till varje kund att bedöma vem de vill göra affärer med.

Enligt uppgift kostar det 99 kronor per finansiellt instrument att flytta från Alpcot.

Finansinspektionen har bestämt att Nords tillståndspliktiga verksamhet ska vara avvecklad senast den 31 januari 2022 och ska ge in en avvecklingsplan senast den 29 oktober 2021 där Nord redogör för hur avvecklingen ska ske.

Nord har rätt att fram till 31 januari 2022 fortsätta att bedriva sådan verksamhet som behövs för att avvecklingen ska kunna ske under ordnade former och utan att kundernas intressen äventyras.

Nord motiverar sitt agerande med hänvisning till att Finansinspektionen godkänt hanteringen och framhållit att det ska gå fort. Det är något som tillbakavisas av Finansinspektionen som dessutom uttryckligen i sanktionsbeslutet påtalar vikten av att avvecklingen sker på ett ordnat sätt, som mildrar effekterna för Nords kunder.

Finansinspektionens sanktionsbeslut får konsekvenser för flera olika parter, inte minst Nords kunder.

Finansinspektionen borde bevaka kundernas intresse efter sanktionsbeslutet i synnerhet i förhållande till Nords ledning och ägare som kan komma att ha helt andra intressen i hur avvecklingen ska ske.

Många läxor kvar, konstaterar Pensionsnyheterna.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907