KPA Pension har anmält SPP Livförsäkring och SPP Liv Fondförsäkring till Marknadsdomstolen för falsk marknadsföring. Enligt KPA Pension har SPP gjort felaktiga jämförelser mellan sina egna och KPA:s produkter, och dessutom försökt påskina att kunderna måste skynda sig att välja placering av tjänstepensionen. KPA vill nu att Marknadsdomstolen ska förbjuda SPP att fortsätta med sin marknadsföring.
SPP jämför sin produkt med KPA:s produkt trots att produkterna inte svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål. Väsentlig information saknas och jämförelsen görs under en tidsperiod som inte är aktuell och rättvisande, skriver KPA Pension i sin stämningsansökan.
Den marknadsföring som KPA Pension nu reagerat på är ett brev som SPP skickade till KPA Pensions kunder i november förra året. På kuvertet stod det skrivet Vi saknar ditt val till avtalspension. Det börjar bli bråttom. Anna på SPP. I det medföljande säljbrevet stod det bland annat SPP Generation 50-tal har de senaste fem åren gett mer än 400 procent bättre avkastning än om pengarna skulle placerats i KPA där de hamnar om du inte gör något aktivt val.
Jämförelsen i avkastning är gjord mellan 2001 och 2007 och var, enligt KPA, inte relevant när SPP:s utskick gjordes i slutet av 2008.
KPA Pension uppskattar att cirka 6 000 kunder bytte från KPA:s traditionella försäkring till SPP:s generationsfonder till följd av marknadsföringen.
KPA Pension yrkar att Marknadsdomstolen ska förbjuda SPP att marknadsföra sin generationsfond genom att jämföra dem med KPA:s traditionella försäkring utan att berätta om skillnaderna i produkterna vad gäller risker och tidsperioder. Enligt stämningen ska SPP också i sin marknadsföring ha påstått att det är bråttom att välja placering av tjänstepensioner, trots att det inte varit så.
KPA Pensions förslag är att SPP ska få ett vite 750 000 kr för att de inte ska fortsätta med marknadsföringen.