NYHETSARKIVET
20 dec 2021 13:54
Pensionsmyndigheten sågar robotrådgivare
Robotrådgivarnas investeringsförslag är mer eller mindre standardiserade och inte särskilt anpassade efter en enskild persons behov och situation.

Det finns risk för att ett sparande på lång sikt får för låg risk och därmed för låg förväntad värdeutveckling, visar en granskning som Pensionsmyndigheten har gjort.

För ett långsiktigt pensionssparande är det för de flesta istället både enklare och billigare att själv placera i en global aktieindexfond med låg avgift, än att använda en robotrådgivare skriver Pensionsmyndigheten efter att ha undersökt marknaden.

Pensionsmyndighetens undersökning visar att drygt en halv miljon personer använder eller har använt robotrådgivning och att ytterligare närmare 800 000 personer kan tänka sig att använda en robotrådgivare.

Hälften av dem som använder eller har använt en robotrådgivare har gjort det för att spara till pensionen.

"Robotrådgivarna kan visserligen hjälpa sparare att begränsa sina val hur de ska placera sina pengar och sprida riskerna. Det kan vara till nytta när pensioneringen närmar sig då det är lämpligt att minska risken i sitt sparande, men i ett långsiktigt pensionssparande, är det för de flesta både enklare och billigare att själv placera sina pengar i en global aktieindexfond med en maximal avgift på 0,20 procent", säger Ann-Christin Meyerhöffer, som är marknadsanalytiker på Pensionsmyndigheten i ett pressmeddelande från myndigheten.

En av myndighetens invändningar mot robotrådgivare är att de kostar pengar att använda. Vanligtvis tas en kostnad ut för att använda robotrådgivaren, sedan tillkommer oftast avgifter för de fonder som sparpengarna placeras i.

Även andra kostnader som till exempel courtage och växlingskostnader kan förekomma.

Pensionsmyndighetens undersökning visar att tre av fyra, som använder eller har använt en robotrådgivare, inte vet vad de betalar för roboten. Två av tre vet inte vad de betalar i förvaltningsavgift för de fonder som roboten rekommenderat.

"Avgifterna har stor betydelse för hur sparandet utvecklas över tid. Det är därför viktigt att kontrollera vilka avgifter som tas ut när man låter robotrådgivaren ge placeringsförslag och förvalta sitt sparkapital", säger Pensionsmyndighetens pensionsexpert Monica Zettervall.

Det är inte ovanligt att kostnaden för robotrådgivningen baseras på storleken av det förvaltade kapitalet. Detta trots att det inte finns någon koppling mellan kostnaden för tjänsten och det förvaltade kapitalet.

Robotrådgivarna använder inte alltid ordet rådgivning i sin marknadsföring. Sparare kan ändå uppfatta placeringsförslaget som rådgivning. Men det finns viktiga skillnader påpekar Pensionsmyndigheten.

Vid robotrådgivning saknas till exempel möjligheten att ha en dialog kring familjesituation, ekonomisk situation, annat befintligt sparande och vilken risk spararen är beredd att ta.

Pensionsmyndigheten ser också risker med robotrådgivare eftersom de riskerar att försätta användaren i ett sparande med en risknivå som inte är den optimala.

När det gäller ett sparande på lång sikt kan en sparare lätt hamna i ett sparande med för låg risk och därmed för låg förväntad värdeutveckling, skriver myndigheten.

Undersökningen genomfördes 3 – 11 november 2021 på Pensionsmyndighetens initiativ via Demoskop och inom ramen för Norstats webbpanel med ett riksrepresentativt urval av 18 år och äldre.

Totalt gjordes 1 005 intervjuer.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907