Konsumenternas har nu skapat en ny avdelning om hållbarhetsfrågor på sin webbplats konsumenternas.se. Här återfinns information om hållbarhet inom bank, finans, försäkring och pension.
"Vi vill uppmärksamma konsumenter på olika hållbarhetsaspekter inom bank och försäkring. Vi beskriver hur konsumenter kan göra hållbara val, till exempel genom sitt val av försäkringar och genom att aktivt förebygga olika skador", säger Andrea Ekeblad Szanto, hållbarhetsansvarig på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Under den nya avdelningen återfinns information om EU:s klimatmål och om aktuell lagstiftning, till exempel om Taxonomiförordningen och om de regler som finns för hur företag ska informera om hållbarhet.
"Vår ambition är att under året ge mer vägledning om vilka skadeförebyggande åtgärder som privatpersoner själva kan vidta för att undvika skador eller för att minska omfattningen på skadorna. Det är en viktig del av hållbarhetsarbetet. Vi ska även fortsätta att ta fram jämförelser av hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet", säger Andrea Ekeblad Szanto.