En knäckfråga i arbetet med det upphandlade fondtorget har handlat om huruvida upphandlingen av fonderna är något som ska genomföras med stöd av lagen om offentlig upphandling LOU eller inte.
Som lagförslaget är skrivet så ska den nya fondtorgsnämnden upphandla fonderna och Pensionsmyndigheten ska, när detta är klart, köpa fondandelar i de upphandlade fonderna.
Enligt Lagrådet uppkommer då frågan om nämndens val av fonder och avtalen med fondförvaltarna i själva verket är en upphandling av kapitalförvaltningstjänster, och om det skulle innebära att lagen om offentlig upphandling (LOU) och det bakomliggande direktiv som den lagen genomför (LOU-direktivet) är tillämpliga.
Det är något som både Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten tyckt under remissbehandlingen, något som Lagrådet kallar "bekymmersamt", och skriver:
"Det är bekymmersamt att såväl Upphandlingsmyndigheten som Konkurrensverket anser att LOU-direktivet kan vara tillämpligt och att någon kompletterande remittering av den något fördjupade analys som regeringen gör av frågan i lagrådsremissen inte har gjorts. Å andra sidan har de remissinstanser som verkar på det finansiella området inte invänt mot utredningens analys i denna del. Någon klargörande praxis eller annat rättsligt stöd för slutsatserna finns inte. Lagrådet kan inte finna tydligt stöd för att den analys på vilken slutsatserna grundas är riktig men har å andra sidan inte stöd för att avstyrka lagstiftning i den föreslagna formen."
Kort sagt; vi vet inte vad som gäller eftersom det inte finns någon praxis på området men tänker inte underkänna den nya lagen ändå. Detta eftersom ingen annan verkar vara säker på vad som gäller.
Lagrådet har också problem med målen för de fonder som upphandlas till systemet via Fondtorgsnämnden.
Det sägs att de ska vara "lämpliga för premiepensionssystemet" men riktigt hur de blir lämpliga är otydligt, tycker lagrådet och skriver:
"Det går inte att förstå den närmare innebörden av kravet på att fonderna ska vara lämpliga för premiepensionssystemet utifrån en rent språklig tolkning. Av avsnitt 7.3.2 i allmänmotiveringen kan emellertid utläsas att en utgångspunkt vid bedömningen av en fonds lämplighet är att premiepensionen är en socialförsäkring och att pensionsspararna ska kunna känna ett högt förtroende för premiepensionssystemet och de aktörer som verkar inom det."
Lagrådet vill alltså se mer om vad som gör att en fond som upphandlas är "lämplig" och tycker att regeringen ska ta in ett resonemang om de saken i författningskommentaren.
Lagrådet undrar också lite om de i remissen beskrivna målen för premiepensionssystemet i och med att det både skrivs om kvalitet, avkastning och utbetalning. Här tycker lagrådet att avkastning och utbetalning faktiskt är vad som skulle innebära kvalitet och skriver:
"En tolkning som ligger nära till hands är att de två senare "målen" beskriver egenskaper som bidrar till att systemet får hög kvalitet. Med den tolkningen anger paragrafen ett mål, nämligen hög kvalitet, och beskriver faktorer som leder till det målet."
I vad som kan ses som en hommage från lagrådet till utredare Mikael Westberg anser lagrådet att regeringen helt enkelt borde planka det utredningen skrev om saken. Det var bättre formulerat:
"Utredningen vars förslag legat till grund för remissen föreslog en formulering som inte ledde till de tolkningsproblem som nu har beskrivits. Lagrådet föreslår att paragrafen får samma struktur. Den kan ges följande lydelse:"
"Premiepensionssystemet ska erbjuda ett pensionssparande av hög kvalitet som ger en trygg pension. Det innebär att (
) avkastningen på pensionsspararnas fonderade medel under spartiden bör vara tydligt högre än förändringen av inkomstindex enligt 58 kap. 10 §, men utan garantier om viss avkastning, och (att) utbetalningarna av premiepension bör vara förutsägbara och stabila, med beaktande av den återstående utbetalningstiden."
Resten av den digra luntan med lagförslag lämnar Lagrådet "utan erinran" vilket betyder att Premiepensionssystemet nu kan göras om och fonderna upphandlas.
Eftersom Pensionsgruppen står bakom reformen så lär det inte bli några problem med att få den igenom riksdagen, med de justeringar som Lagrådet vill se.