Nordea, som lämnade sitt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2021 igår, är inte särskilt mångordiga om hur det gått på pensionsområdet.
Banken skriver visserligen att man "bibehåller sitt fokus på att bli den ledande på området på alla våra hemmamarknader" men mer i detalj hur det går till skriver man inte så mycket om, mer än att man ska använda digitala verktyg och fördjupade kundrelationer för att nå dit.
Affärsområdet Life & Pensions förbättrade sitt resultat under fjärde kvartalet och bruttopremierna ökade med 21 procent jämfört med samma kvartal 2020. Sammanlagt uppgick de till 2,2 miljarder Euro.
"Alla segment och marknader bidrog. Nettoflödena under fjärde kvartalet var i nivå med föregående kvartal och uppgick till 0,9 md euro", läser Pensionsnyheterna i rapporten som kom igår.
Det förvaltade kapitalet ökade i Life & Pensions och räknat på helår ökade från 53,2 miljarder Euro till 65,1 miljarder Euro. Men siffran avser då Nordeas alla marknader, inte bara Sverige.
Räknat i premier för helåret så ökade de från knappt 6 miljarder till styvt 8 miljarder Euro.