När anställda får svara öppet på vilka förmåner de tycker är viktigast att de får från sina arbetsgivare hamnar tjänstepensionen i topp.
Den är viktigare än arbetstider och möjlighet till ledighet och slår även bidrag till friskvård och möjlighet till sjukvårdsförsäkringar.
Det är förmånsportalföretaget Benify som tagit tempen på 32 000 anställda i de företag som nyttjar bolagets portal, vilket man gör varje år. I år noterar man att pension uppfattas som ännu viktigare än tidigare år.
Pensionen funnits med bland topp tre bland förmånerna men nu går den för första gången om såväl friskvård som arbetstids- och ledighetsförmåner i rankningen och placerar sig allra högst på listan.
Både Babyboomers, alltså de som är 5776 år, och Generation X, 27-56 åringarna, ser pension som den allra viktigaste förmånskategorin. Till och med de yngsta medarbetarna placerar pensionen så högt som på tredje plats.
Försäkringar, till exempel inkomstskydd eller sjukvårdsförsäkringar, är mer jämnt rankade av de olika generationerna med en fjärdeplats över hela linjen.
Detta innebär en betydligt högre placering jämfört med tidigare år, då försäkringar inte nått högre än en sjundeplats.
Att både pensions- och försäkringsförmåner anses viktigare än tidigare kan ses som ett tecken på ett större behov av ekonomisk trygghet i spåren av pandemin, påpekar Benify i rapporten.
Föga förvånande är de som är minst nöjda med sina förmåner också mer benägna att byta jobb för att få ett bättre utbud. Här spelar åldern självklart roll och de äldsta är oftast minst benägna att byta jobb.
Den sanningen gäller fortfarande men trenden har vänt bland de allra yngsta. Istället är det nu den näst yngsta gruppen, millennials, alltså 27-36-åringar, som sticker ut som mest troliga att lockas till en ny arbetsgivare om man då erbjuds ett mer attraktivt förmånsutbud.
Rapporten bygger på Förmånskollen; Benifys stora undersökning med cirka 32 000 deltagare från 130 organisationer inom en rad olika branscher i både privat och offentlig sektor. Medarbetare, men även HR-ansvariga, fick svara på frågor om förmåner, engagemang och employer branding. Alla lämnade svar var dock anonyma.