Ibland stöter Pensionsnyheterna på ärenden som kanske inte har någon direkt bäring på vår huvuduppgift som handlar om pensioner och livförsäkring. Ibland går vi lite utanför ramarna och idag, det är ju fredag, har vi hittat ett sådant ärende som vi inte kan undanhålla läsekretsen.
Söderberg & Partners Wealth Management har skickat brev till finansminister Mikael Damberg (S) och vill att han gör något åt det man uppfattar som ett problem i den svenska skatte- och momslagstiftningen när det handlar om köp och försäljning av vissa typer av samlarföremål.
Här handlar det dock inte om tavlor, antikviteter eller frimärken utan om digitala produkter. I brevet till finansministern nämner skattechef Kent Andersson och rådgivaren Adam Bäcklin att så kallade skins i dataspelet Counter Strike och kommande digitala Nikeskor som exempel på digitala samlarprodukter.
"Produkten är kopplad till ett ägande av privatperson eller företag med ett underliggande löfte från "tillverkaren" att koden går att använda för evigt. Syftet med skinsen är ofta av kosmetisk karaktär, men ibland ger de unika förmågor. Precis som med fysiska produkter uppstår en stor andrahandsmarknad. Då inga egentliga leveransbekymmer existerar kan handeln pågå utan leverantörskostnader eller avtryck i den fysiska miljön."
Söderberg & Partners vill med brevet göra finansministern uppmärksam på att företag som handlar med dessa produkter kan få betala för hög moms vid handel med illusionsprodukterna och skriver att dessa produkter i momslagstiftningen inte betraktas som samlarföremål, men att de borde göra det.
Det tycker inte Skatteverket, vilket antagligen föranlett brevet.
Söderberg & Partners anser att man inte ska lägga moms på försäljningssumman på begagnade (?) skins utan bara på "förädllingsvärdet" alltså det mervärde som tillkommit sedan man köpte in och modifierade sitt skin.
"Detta är något som behöver ändras om vi i Sverige vill möjliggöra en utveckling av sunda och goda förutsättningar i Sverige kring produktion och vidareförädling av digitala varor. En verksamhet vars marknad inte visar några tecken på avtagande tillväxt, utan närmast tvärt om", skriver Söderberg & Partners.
Mikael Damberg har haft annat för sig, men i hans ställe svarar departementssekreterare Anders Lenfors på finansdepartementet så här:
"Ni har i ert brev framfört att det vore värdefullt om digitala produkter benämnda som s.k. skins kunde inrymmas i omfånget av vad som utgör ett samlarföremål enligt mervärdesskattelagen (1994:200), förkortad ML, för att enligt er förenkla och förbättra mervärdesskattereglerna vid försäljning av sådana produkter genom s.k.
vinstmarginalbeskattning."
Lenfors påpekar i svaret att Unionsrätten sätter gränser för vad som kan vara samlarföremål och nämner att det kan sägas gälla materiella föremål som är av historiskt intresse och som inte är gångbara som betalningsmedel och skriver:
"Av den beskrivning ni gör av s.k. skins framgår att dessa är digitala produkter och har en annan karaktär än vad som ryms i det nuvarande omfånget av samlarföremål enligt unionsrätten", skriver han. Regeringen verkar inte vilja lobba i EU för att få till en ändring av EU-direktiven för moms till förmån för handel i digitalt bearbetade skins.
Vem vet, i en framtid kanske det öppnas fonder som köper in och förvaltar digitala Nikeskor, digitala tulpanlökar eller digitala Rembrandttavlor som beroende på rådande efterfrågan kan öka eller minska i värde och ge avkastning utanför börser och räntemarknader. Men då bör momsreglerna anpassas, först.
Pensionsnyheterna vet vilken dag det är i almanackan, men vidhåller ändå att historien är sann.