Nordnet tar i med storsläggan mot storbankerna i en nu aktuell kampanj. I en film på webben visar de en fet bankdirektör som kalasar på det som anställda sparat till sin tjänstepension med budskapet att bankernas avgifter äter upp ditt sparande år efter år.
Enligt Stefan Pettersson, försäljningschef på Nordnet Pension är kampanjen ett resultat av att man nu bestämt sig för att synas mera och provocera och därför skruvat upp tonen.
Vi har fått en hel del synpunkter på filmen. Men vi har inte så mycket att välja på, vi måste jobba med att provocera också. Vi kan ju inte vara som alla andra. Då händer ju ingenting, så vi måste våga mer för att komma någonstans, säger Stefan Pettersson.
Ni säger att bankens avgifter äter upp kundernas pensioner men era produkter kostar ju också pengar. Era fonder som används för pensionssparande kostar ju lika mycket som bankernas, eller hur?
- Visst är det så. Men i det här fallet har vi tagit greppet utifrån de försäkrings- och premieavgifter, som bankerna tar ut. Köper du en Sverigefond ifrån oss så är ju priset detsamma som i banken, men det är när du lägger på försäkrings- och premieavgifter som det blir en riktigt dyr lösning.
- Jag gjorde ett räkneexempel förra veckan med en tiotaggare som har en kapitalavgift på 0,6 procent och en frilagd premie på 7000 kr. Om den personen börjar spara vid 35 års ålder har den mannen en halv miljon kr mer i pension på 65-årsdagen än om han haft motsvarande lösning i nån av de dyra bankprodukterna. Så effekten av avgifterna är enorm.
Tror du att priserna på fonder kommer att sjunka framöver?
- Jag tror att vi kommer att få se är en press på fondavgifterna. Det blir nästa steg. Jag pratade med en benefit manager på ett av storbolagen så sent som förra veckan och de kommer att inleda ett stort jobb med att debattera och driva frågan om lägre fondavgifter. Så det tror jag kommer när som helst och det är positivt.
Är det någon av bankerna som hört av sig med anledning av era påhopp mot dem?
- Vi körde en gerilla kampanj utanför storbankernas kontor i Stockholm och det var ett väldigt pådrag när vi delade ut det vi kallar starta eget bidrag utanför entréerna. Det innebar att kunderna fick ett kort som ger dem 250 kr i bidrag om de väljer att öppna en kapitalförsäkring eller en depå hos oss. Hela koncernledningen var ute med plakat och vi delade ut tusentals kort med koder. Men det gick lugnt till, det vara bara utanför ett Nordeakontor som man hotade med att kalla på polis. Men vi flyttade oss tio meter och så ordnande det sig.
Ska ni köra filmen med den fete bankdirektören i TV också?
- Nej, vi har inga sådana planer för närvarande.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 6 2009