Mattias Fellenius, medgrundare av Svenska Fribrevsbolaget, ser stora fördelar för konsumenter som vill flytta gamla fribrev om kravet på underskrift av tidigare arbetsgivare slopas i lagstiftningen, vilket regeringen nu ska finna vägar för att ta bort.
- Jag tror att det är många HR-chefer som kan dra en suck av lättnad om kravet på underskrift för att flytta fribrev slopas. Då blir det tydligt vad som gäller och de som varit oroliga på företagen för hur de ska hantera frågan slipper det problemet, säger han.
Förutom att en sådan förändring förstås kommer att vara bra för Svenska Fribrevsbolagets affär, konstaterar han att det fortfarande finns många konsumenter som sitter med oförmånliga avtal med höga avgifter som har mycket att tjäna på att flytta.
- Det är många konsumenter som vill samla sina fribrev, snarare än att ha tjänstepensioner med små belopp utspridda i mindre slattar i olika bolag. För dem skulle en möjlighet att flytta ihop dem sänka kostnader och förbättra överblicken, säger Mattias Fellenius till Pensionsnyheterna.
Han tillägger dock att det inte alltid behöver vara optimalt med att ha alla tjänstepensioner på ett ställe.
- Men om någon har 14 olika fribrev kanske det kan vara en idé att minska dem till fyra för att sprida riskerna, säger han.
Sen finns det arbetsgivare som hårdnackat vägrar att skriva under medgivande till flytt av tjänstepensioner. Mattias Fellenius nämner som exempel flera storbolag som Ericsson, Astra Zeneca, IBM, Axel Johnssongruppen och ICA, som vägrar skriva på.
- De bolagen har ju idag väldigt bra villkor för sina anställdas tjänstepensioner som de handlat upp. Där kan vi sällan göra något och gör det inte heller. Men de har i vissa fall serier av äldre försäkringar som är riktiga skämskuddar som kom till i början av 2000-talet där deras anställda tecknade tiotaggarlösningar som varit oförändrade sedan dess.
- Anställda som har slutat för länge sedan skulle kunna tjäna mycket på att flytta dem. De handlar om avgifter på 0,65 procent av kapitalet och sedan fond-i-fonder på det, där den totala avgiften för spararna hamnar på uppemot 3 procent. För dem som har den typen av försäkringar ligger det stor konsumentnytta i att låta dem flytta, säger Mattias Fellenius.