Finansinspektionens främsta tillsynsverktyg vad gäller livförsäkringsbolag har under många år varit det så kallade trafikljuset. Alla bolag som följer Solvens 1, enligt de övergångsbestämmelser som gäller fram till utgången av 2022, ska rapportera trafikljuset till FI.
Men under årets första kvartal var det bara fem ömsesidiga bolag plus S:t Erik Liv som rapporterade trafikljuset. Och FI mörkar resultatet av denna rapportering.
Enligt den kraftigt maskade rapport som Pensionsnyheterna fått ta del av framgår bara att inget av de sex bolagen ligger inom rött eller gult ljus, det vill säga de har en trafikljuskvot som överstiger 1,3.
Men samtidigt framhåller FI att de finansiella riskerna för bolagen ökat markant under första kvartalet, då de långa marknadsräntorna stigit kraftigt vilket ökar stressen.
De livbolag som fortsatt rapporterar trafikljus är Folksam Liv, Folksam LO Fondförsäkring, Folksam Fondförsäkring, Skandia Liv, SEB Trygg Liv Gamla och S:t Erik Liv.
Vid årsskiftet slutade Alecta, AMF och KPA Pension att rapportera trafikljus, då de hade ombildats till tjänstepensionsföretag och därmed istället omfattas av det riskkänsliga kapitalkravet.
Alla tjänstepensionskassor ombildades eller likviderades/fusionerades under 2019 och rapporterar inte heller trafikljuset.
Vid utgången av 2022 är det inget bolag som behöver rapportera trafikljuset, då de antingen ombildats till tjänstepensionsföretag (Folksam Liv, Folksam LO) eller övergått till att helt följa Solvens 2 (Skandia Liv, SEB Trygg Liv Gamla, Folksam Fondförsäkring). S:t Erik Liv fusioneras in i SPP, som redan följer Solvens 2.
Så från 2023 är FI:s främsta tillsynsverktyg för livbolag det riskkänsliga kapitalkravet, enligt Iorp 2-regleringen.
/ Ola Hellblom