Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) riktar hård kritik mot Pensionsmyndigheten för sin hantering av bostadstillägg i en ny rapport. Handläggningstiderna är alldeles för långa och mängden oavslutade ärenden är alldeles för många, enligt ISF.
Bostadstillägg är en behovsprövad förmån, som pensionärer själva måste ansöka om. Men de flesta pensionärer skickar in ofullständiga ansökningar som det tar lång tid att rätta till för de 250 handläggarna som arbetar med bostadstillägg på Pensionsmyndigheten. Den genomsnittliga handläggningstiden per ärende var 96 dagar under 2021, jämfört med regeringens mål om att den högst ska vara 40 dagar.
"Vi anser att det är anmärkningsvärt att en förmån som riktas till pensionärer med svag ekonomi fungerar så dåligt. En stor andel av utbetalningarna är felaktiga och pågående återkravsärenden har tredubblats under perioden 2019-2021", skriver ISF.
Pensionsmyndigheten har sedan 2019 ändrat arbetssätt och infört systemstöd för att få ned handläggningstiderna. Myndigheten prioriterar de pensionärer som ringer in samt nya ansökningar. Arbetssättet kallas för "Agera nu". Dessa ärenden får förtur, men ISF konstaterar att ingen utvärdering har gjorts om detta arbetssätt fungerar bättre.
IT-stödet som ska ta fram uppgifter automatiskt har inte heller lett till någon effektivisering, då handläggarna måste kontrollera om uppgifterna stämmer manuellt.
För att få ned den långa kön av oavslutade ärenden och felaktiga utbetalningar till en rimlig nivå, skulle Pensionsmyndigheten behöva anställa 140 årsarbetare till under ett år, enligt ISF.
ISF ger tre rekommendationer om hur de stora problemen med handläggningen av bostadstillägg ska åtgärdas.
Den första är att regeringen utreder om det är möjligt att förenkla regelverket kring ansökningen, så att det blir enklare att hantera och att fler pensionärer klarar att skicka in fullständiga ansökningar.
Den andra rekommendationen är att myndigheten ber regeringen om mer resurser eller omprioriterar nuvarande organisation så att fler anställda får arbeta med bostadstillägg.
Den tredje rekommendationen är att myndigheten utvärderar hur det nya arbetssättet, Agera nu, fungerar och om det inte leder till att andra ärenden får orimligt långa handläggningstider.
/ Ola Hellblom