NYHETSARKIVET
30 jan 2008 11:56
PTK vill erbjuda medlemmarna individuell rådgivning via webben
Om en eller möjligen två månader räknar PTK:s kanslichef Niklas Hjert med att ha satt ned foten när det gäller vilken typ av rådgivningssajt för ITP som organisationen ska erbjuda sina medlemmar i framtiden.

Något datum för när upphandlingen av tjänsten ska vara avslutad eller när medlemmarna ska kunna ta den i bruk finns inte i dagsläget.

- Först gör vi ett grundligt arbete för att se hur en rådgivningstjänst ska se ut, det finns ju ingen sådan i dagsläget. Eftersom det är något helt nytt vill vara väldigt säkra på vilken utformning den ska ha, och det gör att vi vill vara grundliga, säger Niklas Hjert.

I dagsläget tänker man helt förutsättningslöst och har inte några planer på att samarbeta med till exempel Min Pension.

- Den tjänsten har ju den begränsningen att den inte innehåller någon rådgivningsfunktion. Det vill vi att vår sajt ska innehålla, säger Niklas Hjert.

En fråga som kommer upp är om webbsajten i sig kan innebära att PTK, via webbtjänsten, tar på sig rådgivningsansvar gentemot medlemmarna och att man därmed måste följa rådgivningslagen.

- Vi tittar även på de juridiska frågorna och självklart ska vi se till att uppfylla alla de lagkrav som kan ställas på en rådgivningssajt, säger Niklas Hjert.

Enligt Niklas Hjert är ansatsen inte att man ska ägna sig åt någon massiv utbildning av alla PTK-medlemmar för att göra dem till pensionsexperter. Snarare vill han att sajten ska ge konkret rådgivning till varje medlem.

Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna är det nu bara två alternativ kvar som övervägs bland dem som erbjudit sina tjänster till PTK. Det är dock en uppgift som Niklas Hjert inte vill bekräfta. Inte heller vill han säga hur många anbud man fått in totalt
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907