SAS har kommit överens med sina fackliga motparter om ett nytt besparingspaket på ungefär 500 miljoner kr per år. Bland annat ska lönerna sänkas eller frysas. Dessutom görs det några försämringar i pensionsvillkoren.
- I huvudsak är det att vi låter pensionsmedförande lön följa den verkliga lönen, säger Gunnar Mandahl, ordförande i svensk Pilotförening, till Pensionsnyheterna.
Den pensionsmedförande lönen skiljdes för några år sedan från den verkliga lönen när fackförbunden gick med på en lönesänkning i ett tidigare besparingsprogram.
- Då var tanken att de som var nära pension inte skulle drabbas av något som vi då trodde var en tillfällig nödåtgärd. Men nu stänger vi det gapet och det skapar en del besparingar, säger Gunnar Mandahl.
- Utöver det här har det gjorts några små justeringar. Vi har avsagt oss några tillförhandlade förbättringar som ännu inte hunnit implementerats. Men det har inte ändrats någonting på nivåerna, säger Gunnar Mangdahl.
De ännu inte implementerade förändringarna kan omfatta den förmån man fick i samband med pensionstryggandet flyttades från Alecta till SPP/Euroben i form av en förmånshöjning i ITP på 2 procentenheter utöver de 10 procent av lönen under taket på 7,5 ibb. Enligt det avtalet skulle förmånen alltså vara 12 procent av slutlön. I den förhandlingen fick man även med sig en fördubblad ITPK, alltså på 4 procent, snarare änden ordinarie planens 2 procent. Men något klart besked om vilka förmåner som avses har Pensionsnyheterna ännu inte kunnat få.