NYHETSARKIVET
21 apr 2010 12:26
Sjunde AP-fonden KO-anmäler fondrådgivaren Festival
Sjunde AP-fonden har reagerat kraftigt på den marknadsföring som fondrådgivaren Festival gjort i dagstidningsbilagor, annonser och på företagets egen hemsida och vill nu att KO prövar företagets marknadsföring.

Sjunde AP-fonden anser, genom sitt ombud Carl Anders Svensson på Advokatfirman för marknadsrätt, att Festival, genom att jämföra sina förvaltningsresultat med ickevalsalternativet i Premiesparfonden, jämför äpplen med päron, eftersom man inte har tagit hänsyn till vilken risk man haft i de olika alternativen.

Sjunde AP-fonden påpekar också att Festival i sina annonser jämför utfallet av sparandet under så korta perioder som 8 månader vilken man anser stå i strid med bland annat Fondbolagens förenings rekommendationer där man rekommenderar femåriga placeringshorisonter.

Det man särskilt vänder sig emot är en annons med en bild av den privatekonomiske experten Anders Andersson i rubriken slår fast att ”Bättre förvaltning kan ge en miljon mer i premiepension”, något som Sjunde AP-fonden inte anser att Festival kan styrka och att den förklarande texten inte på något vederhäftigt sätt belägger.

- Det handlar om vilket intryck man får av text och bild sammantaget i annonsen. Visst ska man kunna använda sig av Anders Andersson som är en respekterad person i branschen, men när hans seriösa intryck används som en motvikt till en dålig eller rent av vilseledande text kan det bli fel. Man kan alltså inte kompensera dålig information med bilder av Anders Andersson, säger Peter Norman, vd för Sjunde AP-fonden, till Pensionsnyheterna.

KO-anmälan, som även skickats för kännedom till Finansinspektionen, innehåller enligt Sjunde AP-fonden rent vilseledande siffror och fonden skriver att man bör vara försiktig när mottagarna av informationen kan ha svårt att kontrollera de påståenden som görs, något som Konsumentverket tidigare påtalat.

- De använder sig inte av några riskvägda siffror över huvud taget och jag har problem att se om de har några relevanta siffror i det material som de visat upp, säger Peter Norman och tillägger att han har gott hopp om att få Festivals annonser och hemsidestexter fällda.

- Våra jurister bedömer att vi har goda möjligheter att nå framgång med det här och vår förhoppning är att marknadsföringen av PPM-rådgivarnas tjänster kommer att bli mer saklig i framtiden i och med vår anmälan.

I anmälan skriver man att anmälan i stor utsträckning liknar den som KPA Pensionsförsäkring gjorde mot SPP och där KPA vann i marknadsdomstolen i februari i år.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907