Pensionsrådgivaren Prognosia skriver i en kommentar till Pensionsmyndighetens 2k-utredning att det vore diskriminerande mot de pensionssparare som valt att anlita en extern förvaltare om den möjligheten skulle försvinna. Något som Pensionsmyndigheten nämnt som ett alternativ i sin 2k-utredning som presenterades i mars. Samtidigt föreslår bolaget en omfattande kvalitetssäkring av rådgivningsmarknaden som skulle utestänga oseriösa, och mindre, aktörer.
Pensionsmyndigheten menar i sin utredning att det finns två huvudsakliga sätt att lösa problemen som systemet haft med externa aktörer som sköter pensionsförvaltningen åt sina kunder, antingen att införa krav på e-legitimation vid inloggning i systemet eller att modifiera den befintliga 2k-lösningen. Prognosia menar att det första alternativet skulle innebära att hela förvaltarbranschen då skulle försvinna och att det i sin tur skulle vara negativt för pensionsspararna eftersom många, 500 000 enligt Pensionsmyndigheten, 700 000 enligt Prognosia, använder sig av bolagens tjänster.
I skrivelsen, som skickats till Pensionsgruppen i riksdagen, Pensionsmyndigheten och Fondbolagens förening, välkomnar Prognosia ett utökat konsumentskydd. I dagsläget är det låga inträdesbarriärer för aktörer på marknaden och oklara besked om huruvida vissa aktörers verksamhet är tillståndspliktig eller inte, skriver bolaget.
Prognosia förslår att en möjlig lösning är att låta externa aktörer godkännas av Pensionsmyndigheten och att de då blir valbara som en kompletterande kanal på myndighetens hemsida. Ett möjligt krav skulle då kunna vara att aktören är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen.